BluePink BluePink
XHost
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink

MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI ŞI EGALITĂŢII DE ŞANSE

AGENŢIA NAŢIONALĂ PENTRU EGALITATEA DE ŞANSE ÎNTRE FEMEI ŞI BĂRBAŢI

COMPARTIMENTUL TERITORIAL BUZAU

_______________________________________________________________________

BUZAU, Str.UNIRII ,BL. 11 D-E, jud.BUZAU, Telefon: 0726718885;

Fax: 0238/724660; Email:cojesbuzau@yahoo.com

______________________________________________________________________________







INFORMARE



Proiectului PHARE RO02/IB/SO-01(2003-2006) de infratire institutionala Romania-Spania a avut ca obiectiv „Infiintarea Agentiei Nationale pentru Egalitatea de Sanse intre Femei si Barbati” din Romania.

A.N.E.S. s-a constituit in baza Legii 202/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, conform directivelor europene din domeniul egalitatii de sanse si tratament intre femei si barbati .

Prin egalitate de sanse si de tratament intre femei si barbati se intelege luarea in considerare a capacitatilor, nevoilor si aspiratiilor diferite ale persoanelor de sex masculin si, respectiv, feminin si tratamentul egal al acestora.

A.N.E.S. este un organism public, de specialitate, aflat in subordinea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.


Obiectivele A.N.E.S sunt urmatoarele:


Ariile de interventie care sunt cuprinse in Legea 202/2002 se refera la:


PIATA MUNCII


Domeniul cu cele mai complexe reglementari in ceea ce priveste prevenirea, combaterea si sanctionarea discriminarii pe criteriul de sex este cel al muncii. Aceasta si pentru ca legislatia romaneasca in domeniu are ca izvor legislatia internationala a Uniunii Europene si cea care deriva din documentele Organizatiei Internationale a Muncii.

Aspectele legate de domeniul muncii care sunt reglementate de legislatia romaneasca privind egalitatea de sanse si discriminarea pe criteriul de sex sunt:

1. Accesul pe piata muncii (recrutarea si selectia)

2. Formarea si perfectionarea profesionala

3. Promovarea

4. Sanctionarea

5. Concedierea

6. Salarizarea

7. Maternitatea, cresterea si ingrijirea copilului

8. Hartuirea sexuala

9. Drepturile la asigurari sociale


1.Accesul pe piata muncii


Legea interzice si sanctioneaza contraventional :


Caz prevazut de lege ca exceptie:

Angajatorul are dreptul de a refuza angajarea unei persoae atat timp cat o caracteristica legata de

sex este o cerinta profesionala autentica si determinata, cu conditia ca obiectivul urmarit sa fie

legitim si cerinta sa fie proportionala(de exemplu, in profesii precum actoria, modelling-ul, criteriul

de sex poate fi un factor determinant) .


Obligatiile specifice, conferite de lege, pentru a asigura implementarea corecta a prevederilor in vigoare in domeniu, se refera la furnizorii de servicii umane (cu atributii in medierea si repartizarea in munca ), la angajatori cat si la mass media ( care publica informatia privind recrutarea de personal).


Este anuntul urmator discriminatoriu? Care sunt criteriilede discriminare?

Angajam sefa de magazin in urmatoarele conditii: experienta minim 5 ani in comert, autoritara,

organizata. Varsta pana la 35 de ani, aspect fizic placut, fara responsabilitati familiare. Seriozitate

maxima.”


Legea interzice si sanctioneaza contraventional discriminarea prin utilizarea, de catre angajator, a unor practici care dezavantajeaza persoanele de un anumit sex, in legatura cu informarea si concilierea profesionala, participarea la programe de initiere, calificare, perfectionare, specializare si recalificare profesionala.


Exemplu: „ In firma la care lucrez, au loc periodic programe de formare continua (la locul de

munca sau in afara acestuia). Viata mea de familie (sunt casatorita si am un copil) nu imi

influenteaza cu nimic cariera profesionala . Cu toate acestea, seful meu imi refuza constant accesul

la programele de formare, pe motiv ca sunt conditionata de obligatii familiale care m-ar putea

impiedica sa urmez cursurile de perfectionare.” (Mariana S., 31 ani, economista)


In ceea ce priveste promovarea profesionala, angajatorii trebuie sa ia in considerare aspecte precum abilitatile, educatia, performanta si experienta si nu sexul angajatilor.


Studii ce au analizat carierele profesionale ale barbatilor si femeilor care au absolvit aceleasi

cursuri de perfectionareau aratat ca, in ciuda faptului ca au aceeasi calificare, aceleasi ambitii

profesionale, aceeasi dedicare fata de locul demunca si profesie, carirerele femeilor si ale barbatilor

s-au dezvoltat diferit. Barbatii au fost promovati mai repede, la nivele ierarhice mai inalte si cu

salarii mai mari, comparativ cu femeile. Studiile sustin ca singura explicatie a acestor diferente este

ceea ce se numeste „ plafonul de sticla”. Acest concept defineste un numar de bariere invizibile care

se interpun promovarii femeilor. Barierele constau in proceduri, structuri, relatii de putere,

mentalitati stereotipale etc., care ingreuneaza sau chiar impiedica accesul femeilor la pozitii inalte

de conducere.” (Gender Dicrimination in Promotion: The Case Of Spanish Labor Market,

Universidad de Madrid, 2004)


Discriminarea prin utilizarea de catre angajator a unor practici care dezavatajeaza persoanele de un anumit sex, in legatura cu relatiile de munca, referitoare la aplicarea masurilor disciplinare este interzisa de lege si se sanctioneaza contraventional.


D-na A.J.P., angajata din anul 2001 a Fundatiei P.M. a Romaniei, cu sediul in Bucuresti, in

functia de manager de programe, a anuntat angajatorul in ianuarie 2003 ca este insarcinata. In

luna martie 2003 a fost realizata evaluarea angajatilor ( prima evaluare de cand aceasta a fost

angajata), in urma careia a fost retrogradata din functie, cu scaderea salariului. Dupa actionarea in

instanta, angajatorul a recunoscut ilegalitatea actelor emise, a modului in care s-a realizat

retrogradarea si a revenit asupra acestora, emitand o noua decizie, de repunere in functie.(Caz

preluat din jurisprudenta Consiliului National pentru Combaterea Dicriminarii)


In ceea ce priveste concedierea, aceasta este interzisa si se sanctioneaza contraventional pe durata:

Legea interzice concedierea angajatilor care au depus plangeri/ reclamatii ca au fost discriminati, la nivelul unitatii sau la instantee judecatoresti.

In ceea ce priveste salarizarea, principiul pe care se bazeaza egalitatea de sanse si tratament intre femei si barbati in relatiile de munca este acela al venitului egal pentru munca de valoare egala. Orice discriminare pe criteriul de sex la stabilirea si la acordarea salariului si in acordarea altor drepturi sociale decat cele reprezentand salariul este interzisa si constituie contraventie.


La nivel global, femeile au ajuns sa ocupe 40%din intreaga piata a muncii, dar castiga mai putin cu

12-60%, conform datelor culese de Confederatia Sinternational a Sindicatelor . In tarile europene, la

munca egala, femeile castiga mai putin cu 15% decat barbatii. In Romania procentul este de

18%.(Conform Raportului privind egalitatea de sanse intre femei si barbati, Comisia Europeana,

2007)


In stabilirea normelor privind egalitatea de sanse si protectia maternitatii s-a plecat de la principiul ca aceasta din urma nu trebuie sa constituie motiv de restrangere a drepturilor pentru femei. Legea nu considera discriminari masurile speciale prevazute pentru protectia maternitatii, nasterii si alaptarii. Necesitatea politicilor publice de reconciliere a vietii de familie cu viata profesionala este legata de necesitatea incurajarii cresterii natalitatii, fara a izola femeile de viata publica. Astfel de politici sunt menite sa incurajeze implicarea femeilor in viata profesionala si a barbatilor in viata de familie.


Politici care incurajeaza implicarea femeilor in viata profesionala:

- dezvoltarea de srvicii pentru cresterea si ingrijirea copilului(crese, gradinite, servicii de supraveghere

a copilului mic) care sa fie accesibile ca pret si ca locatie;

- crearea de programe delucru flexibile .

Politici care incurajeaza participarea barbatilor la viata de familie:


Hartuirea sexuala are un impact negativ atat asupra asupra persoanei hartuite cat si asupra organizatiei ca intreg. Hartuirea sexuala afecteaza sanatatea fizica, psihica si emotionala, precum si viata profesionalaa persoanelor hartuite.


-In Romania se inregistreaza un nivel crescut de risc fata de hartuirea sexuala la populatia de femei

tnere( sub 30 de ani)din medilu urban, care lucreaza in firme si, in special, in acele firme care

opereaza in servicii.

-4,7% din populatie cunoaste pe cineva care , in ultimii 2 ani , a fost victima a hartuirii sexuale.

- In 90% dintre cazuri, victimile sexuale sunt femei.

- In 55% dintre cazuri , agresorul a fost un „sef” sau un „director” si, in 24% un patron.

- In forme usoare(priviri, atingeri, gesturi, limbaj cu conotatie sexuala), hartuirea sexuala este

raportata de 12,9% din populatia adulta a tarii.

- Solicitarea de relatii sexuale prin promisiuni (de angajar, promovare, alte beneficii si recompense)

este raportata de 1,9% din populatia adulta a tarii.

(Cercetarea Nationala Privind Violenta in Familie si la Locul de Munca(2003), realizata de IMAS la

cererea Centrului Parteneriat pentru Egalitate)


Este interzisa orice discriminare directa sau indirecta pe criteriul de sex, in special cu privire la aria de aplicare si conditiile schemelor de pensii private, contributii si beneficii.

Cu toate acestea , introducerea pensiilor obligatorii administrate privat (pilonul II) va afecta femeile ca grup.


- Analizele efectuate arata insa ca persoanele cu venituri mici vor fi afectate, iar statisticile

demonstreaza ca femeile au salarii mai mici decat barbatii, datorita unor factori de segregare

existenti pe piata muncii si a unor practici si atitudini care incurajeaza excesiv femeile saurmeze

cariere in domenii mai slab platite.

- Femeile se pensioneaza mai devreme decat barbatii si astfel au mai putin timp la dispozitie pentru a

contribui la o pensie privata obligatorie.

- Femeile au o speranta medie de viata mai mare decat barbatii, fapt care amplifica diferentele. Ca

atare, riscul de saracie este si mai mare, femeile traind o perioada mai lunga de timp din rezerve

mai mici. Daca se folosesc tabele diferite pentru speranta de viata a femeilor si a barbatilor, atunci

femeile pot ajunge sa primeasca doar jumatate din cat primesc barbatii.


Masurile preconizate de specialisti pentru a reduce cat mai mult diferentele intre femei si barbati in pensiile private se refera la reducerea si eliminarea diferentelor de gen in privinta salarizarii, utilizarea calculelor pornind de la speranta medie de viata comuna pentru femei si barbati la varsta pensionarii, egalizarea varstei de pensionare a femeilor cu cea a barbatilor.



EDUCATIE


Ministerul Educatiei si Cercetarii are obligatia sa asigure instruirea, pregatirea si informarea corespunzatoare a cadrelor didactice, la toate formele de invatamant public si privat, pe tema egalitatii de sanse pentru femei si barbati.

Trebuie sa se promoveze acele manuale scolare, cursuri universitare, ghiduri pentru aplicarea programelor analitice care sa nu cuprinda aspecte de discriminare intre sexe, modele si stereotipuri comportamentale negative in ceea ce priveste rolul femeilor si al barbatilor in viata publica si familiala.

Prin inspectoratele scolare teritoriale trebuie sa se asigure includerea in planurile de invatamant si in alte instrumente curriculare, precum si in activitatea curenta a unitatilor de invatamant a masurilor de respectare a principiului egalitatii de sanse si de tratament intre femei si barbati.


In manualele pentru invatamantul primar:

- Ilustratiile cu personaje masculine sunt mult mai prezente (60%), in timp ceimaginile cu fete/femei sunt

prezente in proportie de 14%, restul de 26% fiind imagini in care sunt femei si barbati impreuna.

- La nivel lingvisticmasculinul predomina; astfel, raportul termenilor profesor-profesoaraeste de 109 la

20, elev-eleva de 198 la 43, invatator-invatatoare de 43 la 15, in conditiile in care peste90% dintre

cadrele didactice de ciclul primar sunt femei.

(Scoala la rascruce: schimbare si continuitate in curriculumul invatamantului obligatoriu: studiu de

impact, coordonator Lazar Vlasceanu, Editura Polirom, Iasi, 2002)



SANATATE


Este interzisa orice forma de discriminare in ceea ce priveste accesul femeilor si barbatilor la toate nivelurile de asistenta medicala si la programele de prevenire a imbolnavirilor si de promovare a sanatatii.

Este interzisa discriminarea in alegerea medicului de familie, acordarea asistentei medicale, asigurarilor de sanatate, serviciilor de urgenta si a altor servicii medicale.

Directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti sunt responsabile pentru aplicarea acestor masuri.



Deseori, normele socio-culturale prescriu barbatilor adoptarea unor comportamente de risc pentru

sanatate. Aceasta deoarece, de multe ori, cautarea si acceptarea riscului sunt considerate simbolul

masculinitatii. Astfel, barbatii sunt victime ale accidentelor rutiere intr-o mai mare masura decat

femeileiar cancerul de piele (datorat expunerii neprotejate la soare) este o forma de cancer mult mai

frecvent intalnita la barbati decat la femei.


PRODUCTII CULTURALE SI MASS MEDIA



Institutiile publice de cultura precum si orice alte structuri si formatiuni care promoveaza actul cultural sub orice forma au obligatia sa aplice masurile necesare pentru accesul tuturor persoanelo, fara discriminare bazata pe criteriul de sex, la productiile culturale.

Publicitatea care prejudiciaza dupa criteriul de sex respectul pentru demnitatea umana, aducand atingere unei persoane in viata publica si/sau particulara, precum si a unor grupuri de persoane este interzisa.

Este interzisa utilizarea in publicitate a situatiilor in care persoanele, indiferent de apartenenta sa la un sex, sunt prezentate in atitudini degradante, umilitoare.

Firmele de publicitate au obligatia de a cunoaste si de a respecta aplicarea principiului egalitatii de sanse si de tratament pentru eliminarea stereotipurilor de gen din productiile publicitare.

Institutiile la care se pot face plangeri in cazurile in care apar discriminari in domeniile cultura si mass media sunt Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii si Consiliul National al Audiovizualului.


Retragerea spoturilor publicitare ale companiei de telefonie mobila Cosmorom

Campania publicitara difuzata in anul 2002 de catre Cosmorom a fost structurata pe conceptul

strategic „ Blondele pricep cam greu” si se baza pe un stereotip cultural prejudecata: blondele sunt

proaste. Portretul facut de Cosmorom blondelor avea urmatoarele dimensiuni:

Nu au notiunea timpului.

Nu pot sa articuleze cuvintele.

Pricep greu.

Pot fi ironizate oricand, pentru ca sunt cam proaste.

Ca urmare a protestelor societatii civile, adresate Consiliului National al Audiovizualului, campania

a fost retrasa.



PARTICIPAREA LA LUAREA DECIZIEI


Institutiile publice centrale si locale, unitatile economice, precum si partidele politice, organizatiile patronale si sindicale si alte entitati nonprofit au obligatia sa promoveze si sa sustina participarea echilibrata a femeilor si barbatilor la conducere si la decizie si sa adopte masuri pentru asigurarea participarii echilibrate si echitabile a femeilor si barbatilor la conducere si decizie, la toate nivelele.

Toate comisiile si comitetele guvernamentale si parlamentare sunt obligate sa asigure reprezentarea echitabila si paritara a femeilor si barbatilor in componenta lor.

Partidele politice au obligatia sa prevada in statutele si regulamentele interne actiuni pozitive in favoarea sexului subreprezentat la nivel de decizie, precum si sa asigure reprezentarea echilibrata a femeilor si barbatilor in propunerea candidatilor la alegerile locale, generale si pentru Parlamentul European.


In iulie 2006 , la nivel mondial, femeile reprezentau 17% dintre parlamentari, 9% dintre primari si 20%

dintre consilierii locali, in contextul unei cresteri continue a implicarii feeilor in politica.In ritmul acesta,

cele doua sexe vor avea o reprezentare egala abia in 2068. In Franta, Rusia, Argentina femeile –politician

au initiat o serie de legi in protecia si educatia copilului, determinand o serie de schimbari in prioritatile

colegilor de sex masculin. De asemenea, satele din India condusede femei au avut o scadere de 13% a

diferentei de educatie dintre baieti si fete.(Raport UNICEF, 2006)


La nivel local, structura activa, cu responsabilitati in domeniul promovarii si implementarii principiilor egalitatii de sanse pentru femei si barbati este Comisia Judeteana in domeniul Egalitatii de Sanse intre Femei si Barbati.

Comisia reuneste toti actorii locali cu un cuvant important de spus in acest domeniu:

- reprezentanti ai structurilor deconcentrate ale autoritatilor administratiei

publice centrale si locale sau ai autoritatilor administrative autonome;

- reprezentanti ai confederatiilor sindicale;

- reprezentanti ai confederatiilr patronale;

- reprezentanti ai organizatiilor neguvernamentale cu activitate recunoscuta in

domeniul egalitatii de sanse intre femei si barbati.


H. G. 484/23.05.2007 privind aprobarea Statutului Agentiei Nationale pentru Egalitatea de Sanse intre Femei si Barbati , infiinteaza la nivel local Compartimente teritoriale ale ANES, in fiecare judet, compartimente fara personalitate juridica.

Acest lucru a fost necesar deoarece, la nivel local, exista un nivel scazut de informare, in legatura cu egalitate de sanse intre femei si barbati, dar si in legatura cu modalitatile concrete de inteventie impotriva discriminarii.


Compartimentele teritoriale au urmatoarele atributii:

-Implementeaza, monitorizeaza si evalueaza la nivel judetean, actiunile stabilite in Planul de actiuni derivat din Strategia nationala privind egalitatea de sanse intre femei si barbati

-elaboreaza si coordoneaza planul de actiuni anual al COJES

-asigura secretariatul COJES

-implementeaza, monitorizeaza si evalueaza la nivel judetean alte proiecte,programe dezvoltate de catre ANES

-elaboreaza la sfarsitul fiecarui an, un raport de activitate pe care il prezinta presedintelui ANES

-elaboreaza, implementeaza, monitorizeaza si evalueaza proiecte privind absorbtia de Fonduri Structurale in domeniul egalitatii de sanse;

-elaboreaza studii, cercetari, ghiduri de bune practici in domeniul egalitatii de sanse intre femei si barbati;

-Asigura rezolvarea corespondentei in domeniul sau de activitate

Activitatea acestui compartiment este conditionata de colaborarea cu toate celelalte institutii pe plan local , colaborare care sa realizeze obiectivul principal al infiintarii Agentiei Nationale pentru Egalitatea de Sanse intre Femei si Barbati anume acela de promovare a egalitatii de sanse si eliminarea tuturor formelor de discriminare, in toate sferele vietii publice din Romania.





Gabriela Poterasu

Consilier ANES