Guvernul
României
Ordonanţă
nr. 26/2000 cu modificarile introduse de Legea nr.
246/2005
__________
@
Text actualizat până la data de 28.07.2005 avându-se
în vedere următoarele acte:
-
O.G. nr. 37/2003
-
Legea nr. 246/2005.
În
temeiul dispoziţiilor art. 107 alin. (1) şi (3) din
Constituţia României şi ale art. 1 lit. S pct. 2 din
Legea nr. 206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonanţe,
Guvernul
României emite următoarea ordonanţă:
CAPITOLUL
I
Dispoziţii generale
Art.
1. - (1) Persoanele fizice şi persoanele juridice care urmăresc
desfăşurarea unor activităţi de interes general
sau în interesul unor colectivităţi ori, după
caz, în interesul lor personal nepatrimonial pot constitui
asociaţii ori fundaţii în condiţiile prezentei
ordonanţe.@
(2)
Asociaţiile şi fundaţiile constituite potrivit
prezentei ordonanţe sunt persoane juridice de drept privat fără
scop patrimonial.
(3)
Partidele politice, sindicatele şi cultele religioase nu intră
sub incidenţa prezentei ordonanţe.
__________
@Alineatul
(1) a fost modificat prin art. I pct. 1 din Legea nr. 246/2005.
Art.
2. - Prezenta ordonanţă are ca scop crearea cadrului
pentru:
a)
exercitarea dreptului la liberă asociere;
b)
promovarea valorilor civice, ale democraţiei şi statului de
drept;
c)
urmărirea realizării unui interes general, local sau de
grup;@
d)
facilitarea accesului asociaţiilor şi fundaţiilor la
resurse private şi publice;
e)
parteneriatul dintre autorităţile publice şi
persoanele juridice de drept privat fără scop patrimonial;
f)
respectarea ordinii publice.
__________
@Litera
c) a fost modificată prin art. I pct. 2 din Legea nr. 246/2005.
Art.
3. - Actele juridice de constituire a asociaţiilor şi
fundaţiilor, încheiate în condiţiile prezentei
ordonanţe, sunt guvernate de legea civilă.
CAPITOLUL
II
Înfiinţarea asociaţiilor şi a
fundaţiilor
Secţiunea
1
Constituirea şi înscrierea asociaţiei
Art.
4. - Asociaţia este subiectul de drept constituit de trei sau
mai multe persoane care, pe baza unei înţelegeri, pun în
comun şi fără drept de restituire contribuţia
materială, cunoştinţele sau aportul lor în muncă
pentru realizarea unor activităţi în interes general,
al unor colectivităţi sau, după caz, în
interesul lor personal nepatrimonial.@
__________
@Articolul
a fost modificat prin art. I pct. 3 din Legea nr. 246/2005.
Art.
5. - (1) Asociaţia dobândeşte personalitate juridică
prin înscrierea în Registrul asociaţiilor şi
fundaţiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei
circumscripţie teritorială îşi are sediul.
(2)
În temeiul dreptului constituţional la asociere,
persoanele fizice se pot asocia fără a constitui o persoană
juridică atunci când realizarea scopului propus permite
aceasta.
Art.
6. - (1) În vederea dobândirii personalităţii
juridice, membrii asociaţi încheie actul constitutiv şi
statutul asociaţiei, în formă autentică sau
atestată de avocat.
(2)
Actul constitutiv cuprinde, sub sancţiunea nulităţii
absolute:
a)
datele de identificare a membrilor asociaţi: numele sau
denumirea şi, după caz, domiciliul sau sediul acestora;
b)
exprimarea voinţei de asociere şi precizarea scopului
propus;
c)
denumirea asociaţiei;
d)
sediul asociaţiei;
e)
durata de funcţionare a asociaţiei - pe termen determinat,
cu indicarea expresă a termenului, sau, după caz, pe termen
nedeterminat;
f)
patrimoniul iniţial al asociaţiei; activul patrimonial, în
valoare de cel puţin un salariu minim brut pe economie, la data
constituirii asociaţiei, este alcătuit din aportul în
natură şi/sau în bani al asociaţilor. În
cazul aportului în natură, forma autentică a actului
constitutiv şi a statutului este obligatorie;
g)
componenţa nominală a celor dintâi organe de
conducere, administrare şi control ale asociaţiei;
h)
persoana sau, după caz, persoanele împuternicite să
desfăşoare procedura de dobândire a personalităţii
juridice;
i)
semnăturile membrilor asociaţi.
(3)
Statutul cuprinde, sub sancţiunea nulităţii absolute:
a)
elementele prevăzute la alin. (2), cu excepţia celor
precizate la lit. g) şi h);
b)
precizarea scopului şi a obiectivelor asociaţiei;
c)
modul de dobândire şi de pierdere a calităţii de
asociat;
d)
drepturile şi obligaţiile asociaţilor;
e)
categoriile de resurse patrimoniale ale asociaţiei;
f)
atribuţiile organelor de conducere, administrare şi control
ale asociaţiei;
g)
destinaţia bunurilor, în cazul dizolvării asociaţiei,
cu respectarea dispoziţiilor art. 60.@
__________
@Articolul
a fost modificat prin art. I pct. 4 din Legea nr. 246/2005.
Art.
7. - (1) Oricare dintre membrii asociaţi, pe baza împuternicirii
date în condiţiile art. 6 alin. (2) lit. h), poate formula
o cerere de înscriere a asociaţiei în Registrul
asociaţiilor şi fundaţiilor aflat la grefa
judecătoriei în a cărei circumscripţie
teritorială urmează să-şi aibă sediul.
(2)
Cererea de înscriere va fi însoţită de
următoarele documente:
a)
actul constitutiv;
b)
statutul asociaţiei;
c)
actele doveditoare ale sediului şi patrimoniului iniţial;
d)
dovada disponibilităţii denumirii eliberată de
Ministerul Justiţiei sau, după caz, refuzul motivat al
eliberării acesteia.
(3)
Este interzisă utilizarea în denumirea asociaţiei a
denumirilor specifice autorităţilor şi instituţiilor
publice.
(4)
În cazul nerespectării dispoziţiilor alin. (3),
Ministerul Justiţiei va refuza motivat eliberarea dovezii
disponibilităţii denumirii.@
__________
@Articolul
a fost modificat prin art. I pct. 5 din Legea nr. 246/2005.
Art.
8. - (1) Asociaţia devine persoană juridică din
momentul înscrierii ei în Registrul asociaţiilor şi
fundaţiilor.
(2)
În termen de 3 zile de la depunerea cererii de înscriere
şi a documentelor prevăzute la art. 7 alin. (2) judecătorul
desemnat de preşedintele instanţei verifică
legalitatea acestora şi dispune, prin încheiere,
înscrierea asociaţiei în Registrul asociaţiilor
şi fundaţiilor.
(21)
În cadrul procedurii de verificare a legalităţii
cererii de înscriere şi a documentelor prevăzute la
art. 7 alin. (2), judecătorul desemnat de preşedintele
instanţei verifică respectarea dispoziţiilor art. 7
alin. (3) şi poate dispune, prin încheiere motivată,
înscrierea asociaţiei în Registrul asociaţiilor
şi fundaţiilor, chiar dacă există un refuz
motivat al Ministerului Justiţiei de a elibera dovada
disponibilităţii denumirii, pe care îl apreciază
ca neîntemeiat.@
(3)
Odată cu efectuarea înscrierii, încheierea prin care
s-a dispus înscrierea se comunică din oficiu, pentru
evidenţa fiscală, organului financiar local în a
cărui rază teritorială se află sediul asociaţiei,
cu menţionarea numărului de înscriere în
Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor.@
__________
@Alineatul (21)
a fost introdus prin art. I pct. 6 din Legea nr. 246/2005.
-
Alineatul (3) a fost modificat prin art. I pct. 7 din Legea nr.
246/2005.
Art.
9. - (1) În cazul în care cerinţele legale pentru
constituirea asociaţiei nu sunt îndeplinite, judecătorul,
la expirarea termenului prevăzut de art. 8 alin. (2), va cita,
în camera de consiliu, pe reprezentantul asociaţiei,
punându-i în vedere, în scris, să remedieze
neregularităţile constatate până la termenul
următor, care nu va fi mai mare de o săptămână.
(2)
Dacă neregularităţile constatate privesc dispoziţiile
art. 40 alin. (2) din Constituţie, pentru termenul fixat va fi
citat şi parchetul de pe lângă instanţa
sesizată, căruia i se vor comunica, în copie, cererea
de înscriere, împreună cu actul constitutiv şi
statutul asociaţiei. În acest caz punerea concluziilor de
către procuror este obligatorie.@
__________
@Alineatul
(2) a fost modificat prin art. I pct. 8 din Legea nr. 246/2005.
Art.
10. - (1) În situaţia în care, la termenul fixat,
neregularităţile sunt înlăturate, judecătorul,
ascultând şi concluziile procurorului, dacă este
cazul, va lua act despre aceasta prin încheiere, dispunând
înscrierea asociaţiei în Registrul asociaţiilor
şi fundaţiilor.
(2)
În cazul în care neregularităţile nu au fost
înlăturate sau, deşi legal citat, reprezentantul
asociaţiei lipseşte în mod nejustificat, judecătorul
va respinge cererea de înscriere prin încheiere motivată.
(3)
Încheierile prevăzute în acest articol se vor
pronunţa în cel mult 24 de ore de la închiderea
dezbaterilor şi se vor redacta în termen de cel mult 48 de
ore de la pronunţare.
Art.
11. - (1) Încheierile de admitere sau de respingere a cererii
de înscriere sunt supuse numai recursului.
(2)
În cazul în care procurorul nu a participat la
soluţionarea cererii, parchetului pe de lângă
instanţa sesizată i se vor comunica şi copii de pe
actul constitutiv şi de pe statutul asociaţiei, împreună
cu încheierea de admitere ori de respingere a cererii de
înscriere, după caz.
(3)
Termenul de recurs este de 5 zile şi curge de la data
pronunţării, pentru cei care au fost prezenţi, şi
de la data comunicării, pentru cei care au lipsit.
(4)
Recursul se soluţionează cu citarea părţilor, în
camera de consiliu, de urgenţă şi cu precădere.
Dispoziţiile art. 10 alin. (3) cu privire la pronunţarea şi
redactarea hotărârii se aplică în mod
corespunzător.
Art.
12. - (1) Înscrierea în Registrul asociaţiilor şi
fundaţiilor, în conformitate cu art. 8, se efectuează
în ziua rămânerii irevocabile a încheierii de
admitere, eliberându-se, la cerere, reprezentantului asociaţiei
sau mandatarului acesteia, un certificat de înscriere care va
cuprinde: denumirea asociaţiei, sediul acesteia, durata de
funcţionare, numărul şi data înscrierii în
Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor.
(2)
În relaţiile cu terţii dovada personalităţii
juridice se face cu certificatul de înscriere.
Art.
13. - (1) Asociaţia îşi poate constitui filiale, ca
structuri teritoriale, cu un număr minim de 3 membri, organe de
conducere proprii şi un patrimoniu distinct de cel al
asociaţiei.
(2)
Filialele sunt entităţi cu personalitate juridică,
putând încheia, în nume propriu, acte juridice în
condiţiile stabilite de asociaţie prin actul constitutiv al
filialei. Ele pot încheia acte juridice de dispoziţie, în
numele şi pe seama asociaţiei, numai pe baza hotărârii
prealabile a consiliului director al asociaţiei.@
(3)
Filiala se constituie prin hotărârea adunării
generale a asociaţiei. Personalitatea juridică se
dobândeşte de la data înscrierii filialei în
Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor.@
(4)
În vederea înscrierii filialei, reprezentantul asociaţiei
va depune cererea de înscriere, împreună cu
hotărârea de constituire a filialei, statutul, actul
constitutiv, actele doveditoare ale sediului şi patrimoniului
iniţial ale acesteia, la judecătoria în a cărei
circumscripţie teritorială urmează să-şi
aibă sediul filiala. Dispoziţiile art. 6 şi ale art.
9-12 sunt aplicabile în mod corespunzător.@
__________
@Alineatele
(2), (3) şi (4) au fost modificate prin art. I pct. 9 din Legea
nr. 246/2005.
Art.
131. - (1) Asociaţia îşi poate constitui
sucursale, ca structuri teritoriale fără personalitate
juridică.
(2)
Sucursalele se constituie prin hotărâre a adunării
generale.
(3)
Sucursalele desfăşoară activităţile date în
competenţa lor de către asociaţie.@
__________
@Articolul
a fost introdus prin art. I pct. 10 din Legea nr. 246/2005.
Art.
14. - Dacă asociaţia, prin natura scopului sau obiectivelor
propuse, urmează să desfăşoare activităţi
pentru care, potrivit legii, sunt necesare autorizaţii
administrative prealabile, aceste activităţi nu vor putea
fi iniţiate, sub sancţiunea dizolvării pe cale
judecătorească, decât după obţinerea
autorizaţiilor respective.
Secţiunea
a 2-a
Constituirea şi înscrierea fundaţiei
Art.
15. - (1) Fundaţia este subiectul de drept înfiinţat
de una sau mai multe persoane care, pe baza unui act juridic între
vii ori pentru cauză de moarte, constituie un patrimoniu
afectat, în mod permanent şi irevocabil, realizării
unui scop de interes general sau, după caz, al unor
colectivităţi.@
(2)
Activul patrimonial iniţial al fundaţiei trebuie să
includă bunuri în natură sau în numerar, a
căror valoare totală să fie de cel puţin 100 de
ori salariul minim brut pe economie, la data constituirii fundaţiei.
(3)
Prin derogare de la prevederile alin. (2), în cazul fundaţiilor
al căror scop exclusiv, sub sancţiunea dizolvării pe
cale judecătorească, este efectuarea operaţiunilor de
colectare de fonduri care să fie puse la dispoziţia altor
asociaţii sau fundaţii, în vederea realizării de
programe de către acestea din urmă, activul patrimonial
iniţial poate avea o valoare totală de cel puţin 20 de
ori salariul minim brut pe economie.
__________
@Alineatul
(1) a fost modificat prin art. I pct. 11 din Legea nr. 246/2005.
Art.
16. - (1) În vederea dobândirii personalităţii
juridice, fondatorul sau, după caz, fondatorii încheie
actul constitutiv şi statutul fundaţiei, în formă
autentică, sub sancţiunea nulităţii absolute.
(2)
Actul constitutiv al fundaţiei cuprinde, sub sancţiunea
nulităţii absolute:
a)
datele de identificare a fondatorului sau, după caz, a
fondatorilor: numele sau denumirea şi, după caz, domiciliul
sau sediul acestora;
b)
scopul fundaţiei;
c)
denumirea fundaţiei;
d)
sediul fundaţiei;
e)
durata de funcţionare a fundaţiei - pe termen determinat,
cu indicarea expresă a termenului sau, după caz, pe termen
nedeterminat;
f)
patrimoniul iniţial al fundaţiei;
g)
componenţa nominală a celor dintâi organe de
conducere, administrare şi control ale fundaţiei ori
regulile pentru desemnarea membrilor acestor organe;
h)
persoana sau persoanele împuternicite să desfăşoare
procedura de dobândire a personalităţii juridice;
i)
semnăturile fondatorului sau, după caz, ale fondatorilor.
(3)
Statutul cuprinde, sub sancţiunea nulităţii absolute:
a)
elementele prevăzute la alin. (2), cu excepţia celor de la
lit. g) şi h);
b)
explicitarea scopului şi a obiectivelor fundaţiei;
c)
categoriile de resurse patrimoniale ale fundaţiei;
d)
atribuţiile organelor de conducere, administrare şi control
ale fundaţiei;
e)
procedura de desemnare şi de modificare a componenţei
organelor de conducere, administrare şi control, pe parcursul
existenţei fundaţiei;
f)
destinaţia bunurilor, în cazul dizolvării fundaţiei,
cu respectarea dispoziţiilor art. 60.
Art.
17. - (1) Fundaţia dobândeşte personalitate juridică
prin înscrierea sa în Registrul asociaţiilor şi
fundaţiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei
circumscripţie teritorială îşi are sediul.
(2)
Cererea de înscriere va fi însoţită de
următoarele documente:
a)
actul constitutiv;
b)
statutul;
c)
acte doveditoare ale sediului şi patrimoniului iniţial.
d)
dovada disponibilităţii denumirii eliberată de
Ministerul Justiţiei sau, după caz, refuzul motivat al
eliberării acesteia.@
(3)
Dispoziţiile art. 17 alin. (1) şi alin. (2) lit. d), ale
art. 8-12 şi ale art. 14 se aplică în mod
corespunzător.@
__________
@Litera
d) de la alin. (2) a fost introdusă prin art. I pct. 12 din
Legea nr. 246/2005.
-
Alineatul (3) a fost modificat prin art. I pct. 13 din Legea nr.
246/2005.
Art.
18. - (1) Fundaţia îşi poate constitui filiale, ca
structuri teritoriale, pe baza hotărârii consiliului
director, prin care le este alocat patrimoniul.@
(2)
Filiala este condusă de un consiliu director propriu, alcătuit
din cel puţin 3 membri.
(3)
Dispoziţiile art. 13 alin. (2) şi (4) se aplică în
mod corespunzător.
__________
@Alineatul
(1) a fost modificat prin art. I pct. 14 din Legea nr. 246/2005.
Art.
19. - (1) Moştenitorii şi creditorii personali ai
fondatorilor au faţă de fundaţie aceleaşi
drepturi ca şi în cazul oricărei alte liberalităţi
făcute de fondator.
(2)
După înscrierea fundaţiei în Registrul
asociaţiilor şi fundaţiilor, nici fondatorii şi
nici moştenitorii lor nu pot revoca actul constitutiv. De
asemenea, după înscriere, actul constitutiv nu mai poate
fi atacat nici de către creditorii personali ai fondatorilor.
(3)
Dacă fundaţia dobândeşte personalitate juridică
după decesul fondatorului, efectele liberalităţilor
făcute în favoarea fundaţiei anterior constituirii ei
se vor produce de la data actului constitutiv, pentru fundaţiile
înfiinţate prin acte între vii, iar pentru
fundaţiile înfiinţate prin testament, de la data
morţii testatorului.@
__________
@Alineatul (3) a
fost modificat prin art. I pct. 15 din Legea nr. 246/2005.
CAPITOLUL
III
Organizarea şi funcţionarea asociaţiilor
şi a fundaţiilor
Secţiunea
1
Organizarea şi funcţionarea asociaţiei
Art.
20. - Organele asociaţiei sunt:
a)
adunarea generală;
b)
consiliul director;
c)
cenzorul sau, după caz, comisia de cenzori.
Art.
21. - (1) Adunarea generală este organul de conducere, alcătuit
din totalitatea asociaţilor.
(2)
Competenţa adunării generale cuprinde:
a)
stabilirea strategiei şi a obiectivelor generale ale asociaţiei;
b)
aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli şi a
bilanţului contabil;
c)
alegerea şi revocarea membrilor consiliului director;
d)
alegerea şi revocarea cenzorului sau, după caz, a membrilor
comisiei de cenzori;
e)
înfiinţarea de filiale;
f)
modificarea actului constitutiv şi a statutului;
g)
dizolvarea şi lichidarea asociaţiei, precum şi
stabilirea destinaţiei bunurilor rămase după
lichidare;
h)
orice alte atribuţii prevăzute în lege sau în
statut.
(3)
Schimbarea sediului poate fi hotărâtă de către
consiliul director, dacă această atribuţie este
prevăzută expres în statut.
(4)
Adunarea generală se întruneşte cel puţin o dată
pe an şi are drept de control permanent asupra organelor
prevăzute la art. 20 lit. b) şi c).
(5)
Regulile privind organizarea şi funcţionarea adunării
generale se stabilesc prin statut.
Art.
22. - (1) Asociatul care, într-o anumită problemă
supusă hotărârii adunării generale, este
interesat personal sau prin soţul său, ascendenţii sau
descendenţii săi, rudele în linie colaterală sau
afinii săi până la gradul al patrulea inclusiv nu va
putea lua parte la deliberare şi nici la vot.
(2)
Asociatul care încalcă dispoziţiile alin. (1) este
răspunzător de daunele cauzate asociaţiei dacă
fără votul său nu s-ar fi putut obţine
majoritatea cerută.
Art.
23. - (1) Hotărârile luate de adunarea generală în
limitele legii, ale actului constitutiv şi ale statutului sunt
obligatorii chiar şi pentru membrii asociaţi care nu au
luat parte la adunarea generală sau au votat împotrivă.@
(2)
Hotărârile adunării generale, contrare legii, actului
constitutiv sau dispoziţiilor cuprinse în statut, pot fi
atacate în justiţie de către oricare dintre membrii
asociaţi care nu au luat parte la adunarea generală sau
care au votat împotrivă şi au cerut să se
insereze aceasta în procesul-verbal de şedinţă,
în termen de 15 zile de la data când au luat cunoştinţă
despre hotărâre sau de la data când a avut loc
şedinţa, după caz.@
(3)
Cererea de anulare se soluţionează în camera de
consiliu de către judecătoria în circumscripţia
căreia asociaţia îşi are sediul. Hotărârea
instanţei este supusă numai recursului.
__________
@Alineatele (1) şi
(2) au fost modificate prin art. I pct. 16 din Legea nr. 246/2005.
Art.
24. - (1) Consiliul director asigură punerea în executare
a hotărârilor adunării generale. El poate fi alcătuit
şi din persoane din afara asociaţiei, în limita a cel
mult o pătrime din componenţa sa.
(2)
În exercitarea competenţei sale, consiliul director:
a)
prezintă adunării generale raportul de activitate pe
perioada anterioară, executarea bugetului de venituri şi
cheltuieli, bilanţul contabil, proiectul bugetului de venituri
şi cheltuieli şi proiectul programelor asociaţiei;
b)
încheie acte juridice în numele şi pe seama
asociaţiei;
c)
aprobă organigrama şi politica de personal ale asociaţiei,
dacă prin statut nu se prevede altfel;
d)
îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute în
statut sau stabilite de adunarea generală.
(3)
Regulile generale privind organizarea şi funcţionarea
consiliului director se stabilesc prin statut. Consiliul director îşi
poate elabora un regulament intern de funcţionare.
(4)
Nu poate fi membru al consiliului director, iar dacă era, pierde
această calitate orice persoană care ocupă o funcţie
de conducere în cadrul unei instituţii publice, dacă
asociaţia respectivă are ca scop sprijinirea activităţii
acelei instituţii publice.
Art.
25. - Dispoziţiile art. 22 se aplică în mod
corespunzător şi membrilor consiliului director. Deciziile
consiliului director, contrare legii, actului constitutiv sau
statutului asociaţiei pot fi atacate în justiţie, în
condiţiile prevăzute la art. 23.
Art.
26. - Consiliul director poate împuternici una sau mai multe
persoane cu funcţii executive, inclusiv persoane care nu au
calitatea de asociat ori sunt străine de asociaţie, pentru
a exercita atribuţiile prevăzute la art. 24 alin. (2) lit.
b) şi d).
Art.
27. - (1) Actul constitutiv poate prevedea numirea unui cenzor sau a
unei comisii de cenzori.
(2)
Dacă numărul asociaţilor este mai mare de 15, numirea
unui cenzor este obligatorie. Acesta poate fi o persoană din
afara asociaţiei.
(3)
În cazul în care asociaţia nu are obligaţia
numirii unui cenzor, fiecare dintre asociaţi care nu este membru
al consiliului director poate exercita dreptul de control.@
__________
@Articolul
a fost modificat prin art. I pct. 17 din Legea nr. 246/2005.
Art.
271. - (1) Pentru asociaţiile cu mai mult de 100 de
membri înscrişi până la data întrunirii
ultimei adunări generale, controlul financiar intern se exercită
de către o comisie de cenzori.
(2)
Comisia de cenzori este alcătuită dintr-un număr impar
de membri. Membrii consiliului director nu pot fi cenzori.
(3)
Cel puţin unul dintre cenzori trebuie să fie contabil
autorizat sau expert contabil, în condiţiile legii.
(4)
Regulile generale de organizare şi funcţionare a comisiei
de cenzori se aprobă de adunarea generală. Comisia de
cenzori îşi poate elabora un regulament intern de
funcţionare.@
__________
@Articolul
a fost introdus prin art. I pct. 18 din Legea nr. 246/2005.
Art.
272. - În realizarea competenţei sale cenzorul
sau, după caz, comisia de cenzori:
a)
verifică modul în care este administrat patrimoniul
asociaţiei;
b)
întocmeşte rapoarte şi le prezintă adunării
generale;
c)
poate participa la şedinţele consiliului director, fără
drept de vot;
d)
îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute în
statut sau stabilite de adunarea generală.@
__________
@Articolul
a fost introdus prin art. I pct. 18 din Legea nr. 246/2005.
Secţiunea
a 2-a
Organizarea şi funcţionarea fundaţiei
Art.
28. - Organele fundaţiei sunt:
a)
consiliul director;
b)
cenzorul sau, după caz, comisia de cenzori.
Art.
29. - (1) Consiliul director al fundaţiei este organul de
conducere şi de administrare al acesteia.
(2)
Consiliul director asigură realizarea scopului şi
obiectivelor fundaţiei, exercitând următoarele
atribuţii:
a)
stabilirea strategiei generale şi a programelor fundaţiei;
b)
aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli şi a
bilanţului contabil;
c)
alegerea şi revocarea cenzorului sau, după caz, a membrilor
comisiei de cenzori;
d)
înfiinţarea de filiale;
e)
încheierea de acte juridice, în numele şi pe seama
fundaţiei;
f)
executarea bugetului de venituri şi cheltuieli;
g)
aprobarea organigramei şi a strategiei de personal ale
fundaţiei;
h)
modificarea statutului fundaţiei;
i)
îndeplinirea oricăror alte atribuţii prevăzute
în lege sau în statut.
(3)
Regulile generale privind organizarea şi funcţionarea
consiliului director se stabilesc prin statut. Consiliul director îşi
poate elabora un regulament intern de funcţionare.
(4)
Dispoziţiile art. 22 şi 24 alin. (4) se aplică în
mod corespunzător şi în ceea ce priveşte membrii
consiliului director. Deciziile contrare legii, actului constitutiv
sau statutului fundaţiei pot fi atacate în justiţie,
în condiţiile prevăzute la art. 23, de fondator sau
de oricare dintre membrii consiliului director care a lipsit sau a
votat împotrivă şi a cerut să se insereze
aceasta în procesul-verbal de şedinţă.
(5)
Schimbarea scopului fundaţiei se face numai de către
fondator sau de majoritatea fondatorilor în viaţă.
Dacă nici unul dintre fondatori nu mai este în viaţă,
schimbarea scopului fundaţiei se face numai cu întrunirea
votului a patru cincimi din numărul membrilor consiliului
director.
(6)
În toate cazurile, schimbarea scopului fundaţiei se poate
face numai dacă acesta a fost realizat în totalitate sau
în parte ori dacă acesta nu mai poate fi îndeplinit.
(7)
Prevederile art. 26 se aplică în mod corespunzător în
privinţa atribuţiilor prevăzute la alin. (2) lit. e)
şi i).
Art.
30. - (1) Consiliul director se compune din cel puţin 3 membri
desemnaţi de fondator sau, după caz, de fondatori, la
momentul constituirii fundaţiei.
(2)
În cazul în care, pe parcursul funcţionării
fundaţiei, componenţa consiliului director nu se poate
modifica în condiţiile stabilite de statut, instanţa
prevăzută la art. 17 va desemna, pe cale de ordonanţă
preşedinţială, la cererea oricărei persoane
interesate, persoanele care vor intra în componenţa
consiliului director.
Art.
31. - (1) Comisia de cenzori este alcătuită dintr-un număr
impar de membri.
(2)
Dispoziţiile art. 27 se aplică în mod corespunzător.
Art.
32. - În cazul în care actul constitutiv nu cuprinde
componenţa nominală a celor dintâi organe ale
fundaţiei, ci numai regulile stabilite de fondatori pentru
desemnarea membrilor acestora şi dacă nici unul dintre
fondatori nu mai este în viaţă la data constituirii
fundaţiei, dispoziţiile art. 30 alin. (2) se aplică în
mod corespunzător.
CAPITOLUL
IV
Modificarea actului constitutiv şi a
statutului
asociaţiei sau fundaţiei
Art.
33. - (1) Modificarea actului constitutiv sau a statutului asociaţiei
se face prin înscrierea modificării în Registrul
asociaţiilor şi fundaţiilor aflat la grefa
judecătoriei în a cărei circumscripţie
teritorială îşi are sediul asociaţia, cu
aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 8-12.
(2)
Cererea de înscriere a modificării va fi însoţită
de hotărârea adunării generale, iar în cazul
modificării sediului, de hotărârea consiliului
director.
(3)
Despre schimbarea sediului se va face menţiune, dacă este
cazul, atât în Registrul asociaţiilor şi
fundaţiilor aflat la grefa judecătoriei vechiului sediu,
cât şi în cel aflat la grefa judecătoriei
noului sediu. În acest scop, o copie a încheierii prin
care s-a dispus schimbarea sediului va fi comunicată din oficiu
judecătoriei în circumscripţia căreia asociaţia
urmează să-şi aibă noul sediu.@
__________
@Articolul a fost
modificat prin art. I pct. 19 din Legea nr. 246/2005.
Art.
34. - Dispoziţiile art. 33 se aplică în mod
corespunzător în cazul modificării actului
constitutiv sau a statutului fundaţiei.@
__________
@Articolul a fost
modificat prin art. I pct. 20 din Legea nr. 246/2005.
Art.
341. - (1) Fuziunea se face prin absorbţia unei
asociaţii de către o altă asociaţie sau prin
contopirea a două ori mai multe asociaţii pentru a alcătui
o asociaţie nouă.
(2)
Divizarea se face prin împărţirea întregului
patrimoniu al unei asociaţii care îşi încetează
existenţa între două sau mai multe asociaţii
existente ori care iau astfel fiinţă.
(3)
Dispoziţiile alin. (1) şi (2) se aplică şi în
cazul fuziunii sau divizării unei fundaţii.@
__________
@Articolul a fost
introdus prin art. I pct. 21 din Legea nr. 246/2005.
Art.
342. - (1) În cazul asociaţiilor, decizia de
fuziune sau de divizare se ia prin hotărârea a cel puţin
două treimi din numărul total al membrilor organului de
conducere.
(2)
În cazul fundaţiilor, dispoziţiile art. 29 alin. (5)
se aplică în mod corespunzător.@
__________
@Articolul
a fost introdus prin art. I pct. 21 din Legea nr. 246/2005.
Art.
343. - Dispoziţiile art. 39-44 din Decretul nr.
31/1954 privitor la persoanele fizice şi persoanele juridice se
aplică în mod corespunzător.@
__________
@Articolul
a fost introdus prin art. I pct. 21 din Legea nr. 246/2005.
CAPITOLUL
V
Federaţia
Art.
35. - (1) Două sau mai multe asociaţii sau fundaţii se
pot constitui în federaţie.
(2)
Federaţiile dobândesc personalitate juridică proprie
şi funcţionează în condiţiile prevăzute
de prezenta ordonanţă pentru asociaţiile fără
scop patrimonial, condiţii care li se aplică în mod
corespunzător, cu excepţiile stabilite în prezentul
capitol.
(3)
Cererea de înscriere se soluţionează de tribunalul în
circumscripţia căruia federaţia urmează să
îşi aibă sediul.
Art.
36. - (1) Federaţia devine persoană juridică din
momentul înscrierii sale în Registrul federaţiilor
aflat la grefa tribunalului prevăzut la art. 35 alin. (3).
(2)
Asociaţiile sau fundaţiile care constituie o federaţie
îşi păstrează propria personalitate juridică,
inclusiv propriul patrimoniu.
Art.
37. - (1) În cazul dizolvării federaţiilor, dacă
nu se prevede altfel în lege sau în statut, bunurile
rămase în urma lichidării se transmit, în cote
egale, către persoanele juridice constituente.
(2)
Dispoziţiile alin. (1) se aplică prin asemănare şi
în cazul retragerii din federaţie a unei asociaţii
sau fundaţii.
(3)
Retragerea din federaţie se poate face numai în urma
aprobării de către cenzori sau experţi independenţi
a unui raport cu privire la exerciţiul financiar.@
__________
@Articolul a fost
modificat prin art. I pct. 22 din Legea nr. 246/2005.
CAPITOLUL
VI
Asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile
recunoscute
ca fiind de utilitate publică@
__________
@Titlul
capitolului VI a fost modificat prin art. I pct. 23 din Legea nr.
246/2005.
Art.
38. - (1) O asociaţie sau o fundaţie poate fi recunoscută
de Guvernul României ca fiind de utilitate publică dacă
sunt întrunite cumulativ următoarele condiţii:
a)
activitatea acesteia se desfăşoară în interes
general sau al unor colectivităţi, după caz;
b)
funcţionează de cel puţin 3 ani;
c)
prezintă un raport de activitate din care să rezulte
desfăşurarea unei activităţi anterioare
semnificative, prin derularea unor programe ori proiecte specifice
scopului său, însoţit de situaţiile financiare
anuale şi de bugetele de venituri şi cheltuieli pe ultimii
3 ani anteriori datei depunerii cererii privind recunoaşterea
statutului de utilitate publică;
d)
valoarea activului patrimonial pe fiecare dintre cei 3 ani anteriori
în parte este cel puţin egală cu valoarea
patrimoniului iniţial.@
__________
@Alineatul
(1) a fost modificat prin art. I pct. 24 din Legea nr. 246/2005.
Art.
381. - În sensul prezentei ordonanţe, prin
utilitate publică se înţelege orice activitate care
se desfăşoară în domenii de interes public
general sau al unor colectivităţi.@
__________
@Articolul
a fost introdus prin art. I pct. 25 din Legea nr. 246/2005.
Art.
39. - (1) Recunoaşterea unei asociaţii sau fundaţii de
utilitate publică se face prin hotărâre a Guvernului.
În acest scop, asociaţia sau fundaţia interesată
adresează o cerere Secretariatului General al Guvernului, care o
înaintează, în termen de 15 zile, ministerului sau
organului de specialitate al administraţiei publice centrale în
a cărui sferă de competenţă îşi
desfăşoară activitatea.@
(11)
Cererea prevăzută la alin. (1) va fi însoţită,
pe lângă dovada îndeplinirii condiţiilor
prevăzute la art. 38 alin. (1), de următoarele documente:
a)
copii de pe actul constitutiv şi de pe statutul asociaţiei
sau fundaţiei;
b)
copie de pe dovada dobândirii personalităţii
juridice;
c)
dovada privind bonitatea asociaţiei sau fundaţiei, emisă
de banca la care are deschis contul;
d)
copie de pe dovada privind situaţia juridică a sediului
asociaţiei sau fundaţiei;
e)
numele şi adresa persoanelor fizice, respectiv denumirea şi
sediul persoanelor juridice, cu care asociaţia sau fundaţia
colaborează în mod frecvent în vederea realizării
obiectului său de activitate pentru care aceasta solicită
recunoaşterea statutului de utilitate publică.@
(2)
Conflictele de competenţă apărute între
autorităţile publice prevăzute la alin. (1) privind
înregistrarea cererii se soluţionează, la sesizarea
oricăreia dintre părţi, de către Secretariatul
General al Guvernului, în termen de 5 zile de la data
înregistrării sesizării.
(3)
În vederea stabilirii autorităţii prevăzute la
alin. (1), persoanele interesate sunt obligate să pună la
dispoziţie Secretariatului General al Guvernului toate
informaţiile necesare rezolvării cererii.@
__________
@Alineatul
(1) a fost modificat prin art. I pct. 26 din Legea nr. 246/2005.
-
Alineatul (11) a fost introdus prin art. I pct. 27 din
Legea nr. 246/2005.
-
Alineatul (3) a fost modificat prin art. I pct. 28 din Legea nr.
246/2005.
Art.
40. - (1) Autoritatea administrativă competentă este
obligată ca, în termen de 60 de zile, să examineze
cererea şi îndeplinirea condiţiilor prevăzute de
lege. În cazul în care constată îndeplinirea
acestor condiţii, autoritatea administrativă competentă
va propune Guvernului României recunoaşterea. În caz
contrar aceasta va transmite persoanelor juridice solicitante un
răspuns motivat, în termen de 30 de zile de la data luării
deciziei.
(2)
În cel mult 90 de zile de la data depunerii cererii prevăzute
la alin. (1), precum şi a tuturor documentelor necesare luării
deciziei, Guvernul României decide asupra propunerii de
recunoaştere. Dacă propunerea se respinge, soluţia va
fi comunicată asociaţiei sau fundaţiei de către
autoritatea administrativă la care s-a înregistrat cererea
de recunoaştere, în termen de 120 de zile de la data
depunerii cererii şi a documentelor necesare luării
deciziei.@
__________
@Articolul
a fost modificat prin art. I pct. 29 din Legea nr. 246/2005.
Art.
41. - Recunoaşterea utilităţii publice conferă
asociaţiei sau fundaţiei următoarele drepturi şi
obligaţii:
a)
dreptul de a i se atribui în folosinţă gratuită
bunurile proprietate publică;@
b)
Abrogat;@
c)
dreptul de a menţiona în toate documentele pe care le
întocmeşte că asociaţia sau fundaţia este
recunoscută ca fiind de utilitate publică;
d)
obligaţia de a menţine cel puţin nivelul activităţii
şi performanţele care au determinat recunoaşterea;
e)
obligaţia de a comunica autorităţii administrative
competente orice modificări ale actului constitutiv şi ale
statutului, precum şi rapoartele de activitate şi
situaţiile financiare anuale; autoritatea administrativă
are obligaţia să asigure consultarea acestor documente de
către orice persoană interesată;@
f)
obligaţia de a publica, în extras, în termen de 3
luni de la încheierea anului calendaristic, rapoartele de
activitate şi situaţiile financiare anuale în
Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, precum şi în
Registrul naţional al persoanelor juridice fără scop
patrimonial. Modelul extrasului situaţiilor financiare se aprobă
prin ordin al ministrului finanţelor publice.@
__________
@Literele
a), e) şi f) au fost modificate prin art. I pct. 30 din Legea
nr. 246/2005.
-
Litera b) a fost abrogată prin art. I pct. 31 din Legea nr.
246/2005.
Art.
42. - (1) Recunoaşterea utilităţii publice se face pe
durată nedeterminată.
(2)
În cazul în care asociaţia sau fundaţia nu mai
îndeplineşte una sau mai multe dintre condiţiile care
au stat la baza recunoaşterii utilităţii publice,
Guvernul, la propunerea autorităţii administrative
competente sau a Ministerului Justiţiei, va retrage actul de
recunoaştere.
(3)
Retragerea va interveni şi în situaţia neîndeplinirii
obligaţiilor prevăzute la art. 41.
(4)
Împrejurările prevăzute la alin. (2) şi (3) pot
fi sesizate autorităţii administrative competente,
Ministerului Justiţiei sau Guvernului de către orice
persoană fizică sau persoană juridică
interesată.@
__________
@Alineatul
(4) a fost modificat prin art. I pct. 32 din Legea nr. 246/2005.
Art.
43. - (1) În evidenţele contabile ale asociaţiei sau
fundaţiei se vor înregistra separat bunurile achiziţionate
sau edificate din bani publici. În cazul dizolvării
asociaţiei sau fundaţiei recunoscute ca fiind de utilitate
publică, bunurile provenite din resurse bugetare şi rămase
în urma lichidării se vor repartiza, prin hotărâre
a Guvernului, către alte asociaţii ori fundaţii cu
scop similar sau către instituţii publice cu acelaşi
obiect de activitate.
(2)
În cazul dizolvării, celelalte bunuri rămase în
patrimoniul asociaţiei sau fundaţiei vor fi repartizate
conform dispoziţiilor art. 60.@
__________
@Articolul
a fost modificat prin art. I pct. 30 din Legea nr. 246/2005.
Art.
44. - Litigiile referitoare la recunoaşterea utilităţii
publice a asociaţiilor şi fundaţiilor se soluţionează
potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.@
__________
@Articolul
a fost modificat prin art. I pct. 34 din Legea nr. 246/2005.
Art.
45. - (1) Dispoziţiile prezentului capitol referitoare la
condiţiile recunoaşterii statutului de utilitate publică,
precum şi la drepturile şi obligaţiile asociaţiilor
sau fundaţiilor recunoscute ca fiind de utilitate publică
se aplică în mod corespunzător şi federaţiilor.
(2)
O federaţie poate fi recunoscută de Guvernul României
ca fiind de utilitate publică dacă cel puţin două
treimi din numărul asociaţiilor şi fundaţiilor
care o alcătuiesc sunt recunoscute ca fiind de utilitate
publică.@
__________
@Articolul
a fost modificat prin art. I pct. 35 din Legea nr. 246/2005.
CAPITOLUL
VII
Veniturile
Art.
46. - (1) Veniturile asociaţiilor sau federaţiilor provin
din:
a)
cotizaţiile membrilor;
b)
dobânzile şi dividendele rezultate din plasarea sumelor
disponibile, în condiţii legale;
c)
dividendele societăţilor comerciale înfiinţate
de asociaţii sau de federaţii;
d)
venituri realizate din activităţi economice directe;
e)
donaţii, sponsorizări sau legate;
f)
resurse obţinute de la bugetul de stat sau de la bugetele
locale;@
g)
alte venituri prevăzute de lege.
(2)
Veniturile fundaţiilor sunt cele prevăzute la alin. (1)
lit. b)-g).
__________
@Litera
f) de la alin. (1) a fost modificată prin art. I pct. 36 din
Legea nr. 246/2005.
Art.
47. - Asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile pot
înfiinţa societăţi comerciale. Dividendele
obţinute de asociaţii, fundaţii şi federaţii
din activităţile acestor societăţi comerciale,
dacă nu se reinvestesc în aceleaşi societăţi
comerciale, se folosesc în mod obligatoriu pentru realizarea
scopului asociaţiei, fundaţiei sau federaţiei.@
__________
@Articolul
a fost modificat prin art. I pct. 37 din Legea nr. 246/2005.
Art.
48. - Asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile pot
desfăşura orice alte activităţi economice directe
dacă acestea au caracter accesoriu şi sunt în strânsă
legătură cu scopul principal al persoanei juridice.@
__________
@Articolul
a fost modificat prin art. I pct. 38 din Legea nr. 246/2005.
CAPITOLUL
VIII
Relaţiile cu autorităţile publice
Art.
49. - (1) Autorităţile administraţiei publice locale
vor sprijini persoanele juridice constituite în temeiul
prezentei ordonanţe prin:
a)
punerea la dispoziţia acestora, în funcţie de
posibilităţi, a unor spaţii pentru sedii, în
condiţiile legii;
b)
atribuirea, în funcţie de posibilităţi, a unor
terenuri în scopul ridicării de construcţii necesare
desfăşurării activităţii lor.
(2)
Autorităţile administraţiei publice locale întocmesc
liste de prioritate pentru atribuirea imobilelor prevăzute la
alin. (1). Listele de prioritate se realizează pe baza unor
proceduri de evaluare cuprinzând în mod explicit
criteriile folosite. Autorităţile au obligaţia de a
face publice aceste proceduri înainte de utilizarea lor.@
__________
@Alineatul
(2) a fost modificat prin art. I pct. 39 din Legea nr. 246/2005.
Art.
50. - Autorităţile publice sunt obligate să pună
la dispoziţia asociaţiilor, fundaţiilor şi
federaţiilor informaţiile de interes public, în
condiţiile legii.
Art.
51. - (1) În cadrul Camerelor Parlamentului, Administraţiei
Prezidenţiale, aparatului de lucru al Guvernului, instituţiei
Avocatul Poporului, autorităţilor administrative autonome,
ministerelor, al celorlalte organe de specialitate ale administraţiei
publice centrale şi autorităţilor administraţiei
publice locale funcţionează structuri pentru relaţia
cu mediul asociativ. Acolo unde asemenea structuri lipsesc, ele se
vor constitui.
(2)
Autorităţile publice menţionate la alin. (1) se vor
consulta cu reprezentanţii asociaţiilor şi fundaţiilor
care îşi desfăşoară activitatea în
sfera lor de competenţă, în vederea stabilirii unor
programe sau activităţi comune.@
__________
@Articolul
a fost modificat prin art. I pct. 40 din Legea nr. 246/2005.
Art.
52. - (1) După constituirea lor, asociaţiile, fundaţiile
şi federaţiile interesate vor solicita autorităţilor
administrative autonome, ministerelor, celorlalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale şi
autorităţilor administraţiei publice locale să
fie luate în evidenţa acestora, în funcţie de
domeniul în care activează.
(2)
Autorităţile publice prevăzute la alin. (1) sunt
obligate să ţină evidenţa asociaţiilor şi
fundaţiilor care li s-au adresat în acest scop.
(3)
Conflictele de competenţă apărute între
autorităţile publice prevăzute la alin. (1) privind
luarea în evidenţă se soluţionează, la
cererea oricăreia dintre părţi, de către
Secretariatul General al Guvernului în termen de 5 zile de la
data sesizării. Dispoziţiile art. 39 alin. (3) se aplică
în mod corespunzător.
(4)
În toate cazurile, Ministerul Justiţiei va comunica, spre
informare, autorităţilor publice competente prevăzute
la alin. (1) copii de pe hotărârile judecătoreşti
rămase irevocabile, precum şi de pe înscrisurile
doveditoare, în termen de 5 zile de la primirea documentelor
prevăzute la art. 74.
Art.
53. - Litigiile născute în legătură cu aplicarea
dispoziţiilor prezentului capitol se soluţionează în
conformitate cu Legea nr. 554/2004.@
__________
@Articolul
a fost modificat prin art. I pct. 41 din Legea nr. 246/2005.
CAPITOLUL
IX
Dizolvarea şi lichidarea
Secţiunea
1
Dizolvarea
Art.
54. - (1) Asociaţiile şi federaţiile se dizolvă:
a)
de drept;
b)
prin hotărârea judecătoriei sau a tribunalului, după
caz;
c)
prin hotărârea adunării generale.
(2)
Fundaţiile se dizolvă:
a)
de drept;
b)
prin hotărârea judecătoriei.
Art.
55. - (1) Asociaţia se dizolvă de drept prin:
a)
împlinirea duratei pentru care a fost constituită;
b)
realizarea sau, după caz, imposibilitatea realizării
scopului pentru care a fost constituită, dacă în
termen de 3 luni de la constatarea unui astfel de fapt nu se produce
schimbarea acestui scop;
c)
imposibilitatea constituirii adunării generale sau a consiliului
director în conformitate cu statutul asociaţiei, dacă
această situaţie durează mai mult de un an de la data
la care, potrivit statutului, adunarea generală sau, după
caz, consiliul director trebuia să se constituie;@
d)
reducerea numărului de asociaţi sub limita fixată de
lege, dacă acesta nu a fost complinit timp de 3 luni.
(2)
Constatarea dizolvării se realizează prin hotărârea
judecătoriei în a cărei circumscripţie se află
sediul asociaţiei, la cererea oricărei persoane interesate.
__________
@Litera
c) de la alin. (1) a fost modificată prin art. I pct. 42 din
Legea nr. 246/2005.
Art.
56. - (1) Asociaţia se dizolvă, prin hotărâre
judecătorească, la cererea oricărei persoane
interesate:
a)
când scopul sau activitatea asociaţiei a devenit ilicită
sau contrară ordinii publice;
b)
când realizarea scopului este urmărită prin mijloace
ilicite sau contrare ordinii publice;
c)
când asociaţia urmăreşte un alt scop decât
cel pentru care s-a constituit;
d)
când asociaţia a devenit insolvabilă;
e)
în cazul prevăzut la art. 14.
(2)
Instanţa competentă să hotărască dizolvarea
este judecătoria în circumscripţia căreia
asociaţia îşi are sediul.@
__________
@Alineatul
(2) a fost modificat prin art. I pct. 43 din Legea nr. 246/2005.
Art.
57. - Asociaţia se poate dizolva şi prin hotărârea
adunării generale. În termen de 15 zile de la data
şedinţei de dizolvare, hotărârea adunării
generale se depune la judecătoria în a cărei
circumscripţie teritorială îşi are sediul,
pentru a fi înscrisă în Registrul asociaţiilor
şi fundaţiilor.@
__________
@Articolul
a fost modificat prin art. I pct. 44 din Legea nr. 246/2005.
Art.
58. - Fundaţia se dizolvă de drept în cazurile
prevăzute la art. 55 alin. (1) lit. a) şi b), precum şi
în situaţia imposibilităţii constituirii
consiliului director în conformitate cu statutul fundaţiei,
dacă această situaţie durează mai mult de un an
de la data la care, potrivit statutului, consiliul director trebuia
constituit. Dispoziţiile art. 55 alin. (2) se aplică în
mod corespunzător.
Art.
59. - Dizolvarea fundaţiei prin hotărâre
judecătorească se face în condiţiile art. 56,
care se aplică în mod corespunzător, precum şi
în cazul nerespectării dispoziţiilor art. 15 alin.
(3).
Art.
60. - (1) În cazul dizolvării asociaţiei sau
fundaţiei, bunurile rămase în urma lichidării nu
se pot transmite către persoane fizice.
(2)
Aceste bunuri pot fi transmise către persoane juridice de drept
privat sau de drept public cu scop identic sau asemănător,
printr-o procedură stabilită în statutul asociaţiei
sau al fundaţiei.
(3)
Dacă în termen de 6 luni de la terminarea lichidării
lichidatorii nu au reuşit să transmită bunurile în
condiţiile alin. (2), precum şi în cazul în
care statutul asociaţiei sau al fundaţiei nu prevede o
procedură de transmitere a bunurilor ori dacă prevederea
este contrară legii sau ordinii publice, bunurile rămase
după lichidare vor fi atribuite de instanţa competentă
unei persoane juridice cu scop identic sau asemănător.
(4)
În cazul în care asociaţia sau fundaţia a fost
dizolvată pentru motivele prevăzute la art. 56 alin. (1)
lit. a) - c), bunurile rămase după lichidare vor fi
preluate de către stat, prin Ministerul Finanţelor, sau,
după caz, de comuna sau oraşul în a cărui rază
teritorială asociaţia sau fundaţia îşi avea
sediul, dacă aceasta din urmă era de interes local.
(5)
Data transmiterii bunurilor este cea a întocmirii
procesului-verbal de predare-preluare, dacă prin acesta nu s-a
stabilit o dată ulterioară.
Secţiunea
a 2-a
Lichidarea
Art.
61. - (1) În cazurile de dizolvare prevăzute de art. 55,
56, 58 şi 59, lichidatorii vor fi numiţi prin însăşi
hotărârea judecătorească.
(2)
În cazul dizolvării prevăzute de art. 57,
lichidatorii vor fi numiţi de către adunarea generală,
sub sancţiunea lipsirii de efecte juridice a hotărârii
de dizolvare.
(3)
În toate cazurile, mandatul consiliului director încetează
o dată cu numirea lichidatorilor.
(4)
Lichidatorii vor putea fi persoane fizice sau persoane juridice,
autorizate în condiţiile legii.@
__________
@Alineatul
(4) a fost modificat prin art. I pct. 45 din Legea nr. 246/2005.
Art.
62. - (1) Imediat după intrarea lor în funcţie,
lichidatorii vor face inventarul şi vor încheia un bilanţ
care să constate situaţia exactă a activului şi
pasivului asociaţiei sau ale fundaţiei.
(2)
Lichidatorii sunt obligaţi să primească şi să
păstreze registrele şi orice alte acte ale asociaţiei
sau fundaţiei. De asemenea, ei vor ţine un registru cu
toate operaţiunile lichidării în ordinea datei
acestora.
(3)
Lichidatorii îşi îndeplinesc mandatul sub controlul
cenzorilor.
Art.
63. - (1) Lichidatorii sunt obligaţi să continue
operaţiunile juridice în curs, să încaseze
creanţele, să plătească creditorii şi, dacă
numerarul este insuficient, să transforme şi restul
activului în bani, procedând la vânzarea prin
licitaţie publică a bunurilor mobile şi imobile.
(2)
Lichidatorii pot realiza numai acele operaţiuni noi care sunt
necesare finalizării celor aflate în curs.
Art.
64. - (1) Suma cuvenită creditorului cunoscut care refuză
să primească plata creanţei sale se va consemna în
contul său.
(2)
Dacă plata creanţei nu se poate face imediat sau atunci
când creanţa este contestată, lichidarea nu se va
declara terminată înainte de a se garanta creditorii.
Art.
65. - În orice caz, lichidatorii nu pot încheia
operaţiunile şi nu pot remite celor în drept contul
gestiunii decât după expirarea unui termen de 6 luni de la
publicarea dizolvării asociaţiei sau fundaţiei.
Art.
66. - Lichidatorii răspund solidar pentru daunele cauzate
creditorilor din culpa lor.
Art.
67. - Atât faţă de asociaţie sau fundaţie,
cât şi faţă de asociaţi sau, după caz,
fondatori, lichidatorii sunt supuşi regulilor mandatului.
Art.
68. - (1) După terminarea lichidării, lichidatorii sunt
obligaţi ca în termen de două luni să depună
bilanţul, registrul jurnal şi un memorandum, declarând
operaţiunile de lichidare la Registrul asociaţiilor şi
fundaţiilor al judecătoriei în a cărei
circumscripţie teritorială îşi are sediul
asociaţia sau fundaţia.
(2)
Lichidatorii sunt obligaţi să îndeplinească
toate procedurile pentru publicarea lichidării şi radierea
asociaţiei sau fundaţiei din Registrul asociaţiilor şi
fundaţiilor.
(3)
Publicarea lichidării se face prin afişarea la uşa
instanţei în a cărei circumscripţie teritorială
îşi are sediul persoana juridică, în termen de
două luni de la terminarea lichidării.
Art.
69. - Dacă în termen de 30 de zile libere de la depunerea
bilanţului nu se înregistrează nici o contestaţie,
bilanţul se consideră definitiv aprobat şi
lichidatorii, cu autorizarea judecătoriei, vor remite celor în
drept bunurile şi sumele rămase de la lichidare, împreună
cu toate registrele şi actele asociaţiei sau fundaţiei
şi ale lichidării. Numai după aceasta lichidatorii vor
fi consideraţi descărcaţi şi li se va elibera, în
acest scop, un act constatator.
Art.
70. - (1) Contestaţiile la bilanţul lichidatorilor se pot
formula de orice persoană interesată la judecătoria în
a cărei circumscripţie teritorială se află sediul
persoanei juridice lichidate.
(2)
Toate contestaţiile se soluţionează printr-o singură
hotărâre. Sentinţa pronunţată de
judecătorie este executorie şi este supusă numai
recursului.
(3)
După terminarea lichidării, lichidatorii trebuie să
ceară radierea asociaţiei sau fundaţiei din Registrul
asociaţiilor şi fundaţiilor.
Art.
71. - (1) Asociaţia sau fundaţia încetează a
fiinţa la data radierii din Registrul asociaţiilor şi
fundaţiilor.@
(2)
Radierea se face în baza actului constatator eliberat
lichidatorilor, în condiţiile prevăzute la art. 69,
prin care se atestă descărcarea acestora de obligaţiile
asumate.
__________
@Alineatul
(1) a fost modificat prin art. I pct. 46 din Legea nr. 246/2005.
Art.
72. - Dispoziţiile prezentului capitol referitoare la dizolvarea
şi lichidarea asociaţiilor şi fundaţiilor se
aplică, în mod corespunzător, şi în
privinţa dizolvării şi lichidării federaţiilor.
Instanţa competentă este tribunalul în a cărui
circumscripţie teritorială se află sediul federaţiei
supuse dizolvării şi lichidării.
CAPITOLUL
X
Registrul naţional al persoanelor juridice fără
scop patrimonial
Art.
73. - (1) Se constituie Registrul naţional al persoanelor
juridice fără scop patrimonial - asociaţii, fundaţii
şi federaţii -, denumit în continuare Registrul
naţional, în scopul evidenţei centralizate a
acestora.
(2)
Registrul naţional se ţine de Ministerul Justiţiei
prin direcţia de specialitate.
Art.
74. - (1) În scopul constituirii şi funcţionării
Registrului naţional, instanţele judecătoreşti
sunt obligate ca, din oficiu, să comunice Ministerului Justiţiei
copii de pe hotărârile judecătoreşti rămase
irevocabile privind constituirea, modificarea şi încetarea
oricărei asociaţii, fundaţii sau federaţii,
precum şi de pe înscrisurile doveditoare, în termen
de 3 zile de la data rămânerii irevocabile a fiecărei
hotărâri judecătoreşti.
(2)
Asociaţiile şi fundaţiile recunoscute ca fiind de
utilitate publică sunt obligate să comunice Ministerului
Justiţiei, în extras, copii de pe rapoartele de activitate
şi situaţiile financiare anuale, însoţite de
dovada eliberată de Regia Autonomă «Monitorul
Oficial» că s-a solicitat publicarea acestora şi în
Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.@
__________
@Alineatul
(2) a fost modificat prin art. I pct. 47 din Legea nr. 246/2005.
Art.
75. - (1) Registrul naţional al persoanelor juridice fără
scop patrimonial este public.
(2)
Ministerul Justiţiei este obligat să elibereze, pe
cheltuiala persoanei solicitante, copii certificate de pe
înregistrările efectuate în Registrul naţional
şi de pe înscrisurile doveditoare.
(3)
Înscrisurile prevăzute la alin. (2) pot fi cerute şi
eliberate şi prin corespondenţă.
(4)
Datele din Registrul naţional pot fi redate şi arhivate şi
sub formă de înregistrări pe microfilme şi pe
suporturi accesibile echipamentelor de prelucrare automată a
datelor.
CAPITOLUL
XI
Dispoziţii privind persoanele juridice străine
fără scop patrimonial@
__________
@Titlul
capitolului XI a fost modificat prin art. I pct. 48 din Legea nr.
246/2005.
Art.
76. - (1) Persoanele juridice străine fără scop
patrimonial pot fi recunoscute în România, sub condiţia
reciprocităţii, pe baza aprobării prealabile a
Guvernului, prin înscrierea în Registrul asociaţiilor
şi fundaţiilor de la grefa Tribunalului Bucureşti,
dacă sunt valabil constituite în statul a cărui
naţionalitate o au, iar scopurile lor statutare nu contravin
ordinii publice din România.
(2)
În acest scop, reprezentanţii persoanelor juridice străine
trebuie să ataşeze la cererea de înscriere
următoarele documente, în copii autentificate şi
traduceri legalizate:
a)
actul de constituire în statul a cărui naţionalitate
o au persoanele juridice străine;
b)
statutul (în măsura în care există ca act de
sine stătător);
c)
hotărârea organului de conducere a acelei persoane
juridice, prin care se solicită recunoaşterea în
România;
d)
statutul viitoarei reprezentanţe în România a acelei
persoane juridice, cuprinzând prevederi referitoare la sediu,
la capacitatea juridică şi la persoanele care reprezintă
persoana juridică străină;
e)
hotărârea Guvernului României de aprobare a cererii
de recunoaştere în România a persoanei juridice
solicitante.
(3)
Dispoziţiile art. 8-12 şi ale art. 81 se aplică în
mod corespunzător.
Art.
77. - (1) Asociaţiile şi fundaţiile constituite ca
persoane juridice române de către persoane fizice sau
juridice străine pot dobândi pe întreaga durată
de funcţionare dreptul de proprietate şi orice alte
drepturi reale asupra terenurilor necesare pentru realizarea scopului
pentru care au fost constituite.
(2)
În cazul dizolvării şi lichidării asociaţiilor
şi fundaţiilor prevăzute la alin. (1), lichidatorii au
obligaţia înstrăinării terenurilor în
termen de cel mult un an, numai către persoane care au
capacitatea juridică de a dobândi astfel de bunuri.
Termenul de un an se calculează de la data rămânerii
irevocabile a hotărârii judecătoreşti prin care
se constată ori se dispune dizolvarea sau, după caz, de la
data hotărârii de dizolvare voluntară.
(3)
În cazul nerespectării termenului de un an pentru
înstrăinarea terenurilor prevăzute la alin. (2),
instanţa competentă va dispune vânzarea acestora prin
licitaţie publică.
(4)
În toate cazurile, bunurile rămase după lichidare,
inclusiv terenurile neînstrăinate în condiţiile
alin. (2) şi (3) se atribuie cu respectarea dispoziţiilor
art. 60.
CAPITOLUL
XII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art.
78. - Prezenta ordonanţă intră în vigoare în
termen de 3 luni de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art.
79. - În termenul prevăzut la art. 78 Ministerul
Justiţiei:
a)
va elabora şi va adopta Regulamentul privind organizarea
Registrului asociaţiilor şi fundaţiilor, Registrului
federaţiilor, precum şi a Registrului naţional al
persoanelor juridice fără scop patrimonial, care va
cuprinde şi prevederi privind accesul la acest registru al
persoanelor juridice de drept public, al persoanelor juridice de
drept privat, precum şi al persoanelor fizice;
b)
va stabili forma şi conţinutul certificatelor de înscriere
prevăzute la art. 12 alin. (1) şi la art. 17 alin. (3),
precum şi condiţiile de eliberare a dovezii menţionate
la art. 7 alin. (2) lit. d).@
__________
@Litera
b) a fost modificată prin art. I pct. 49 din Legea nr. 246/2005.
Art.
80. - Dispoziţiile Decretului nr. 31/1954 privind persoanele
fizice şi persoanele juridice se aplică, în mod
corespunzător, şi asociaţiilor şi fundaţiilor,
cu excepţia acelor dispoziţii care sunt contrare
reglementărilor stabilite prin prezenta ordonanţă.
Art.
81. - În privinţa asociaţiilor şi fundaţiilor
care au calitatea de persoane juridice străine sunt şi
rămân aplicabile dispoziţiile art. 43 şi
următoarele din Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea
raporturilor de drept internaţional privat.
Art.
82. - Cererile de autorizare a înfiinţării
asociaţiilor, fundaţiilor, federaţiilor sau uniunilor
de persoane, aflate în curs de soluţionare pe rolul
instanţelor de judecată legal învestite la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, vor
continua să fie soluţionate de acele instanţe.
Art.
83. - (1) Asociaţiile şi fundaţiile constituite, până
la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, în
condiţiile Legii nr. 21/1924 pentru persoanele juridice
(Asociaţii şi Fundaţii) îşi păstrează
personalitatea juridică legal dobândită. Acestor
asociaţii şi fundaţii li se aplică, de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, regimul
juridic prevăzut de aceasta.
(2)
Uniunile, federaţiile sau grupările de persoane juridice,
astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 21/1924, îşi
păstrează personalitatea juridică şi, de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, li se va
aplica regimul juridic al federaţiilor prevăzut de aceasta
din urmă.
Art.
84. - (1) În termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a
prezentei ordonanţe registrele persoanelor juridice, aflate la
grefa tribunalelor în circumscripţiile cărora
funcţionează persoanele juridice de drept privat prevăzute
de Legea nr. 21/1924 vor fi transmise judecătoriilor în
ale căror circumscripţii teritoriale acestea îşi
au sediul.
(2)
În acelaşi termen, registrele uniunilor şi
federaţiilor, aflate la grefa curţilor de apel în
circumscripţiile cărora funcţionează uniunile şi
federaţiile prevăzute de Legea nr. 21/1924, vor fi
transmise tribunalelor în circumscripţiile cărora
acestea îşi au sediul.
(3)
În vederea constituirii Registrului naţional prevăzut
la art. 73, în termenul menţionat la alin. (1), instanţele
judecătoreşti sunt obligate să transmită
Ministerului Justiţiei copii de pe registrele asociaţiilor
şi fundaţiilor, precum şi de pe registrele uniunilor
şi federaţiilor, aflate la grefa acestora.
Art.
85. - Persoanele juridice de utilitate publică - asociaţii,
fundaţii sau alte organizaţii de acest fel - înfiinţate
prin legi, ordonanţe, decrete-lege, hotărâri ale
Guvernului sau prin orice alte acte de drept public nu intră sub
incidenţa prevederilor prezentei ordonanţe, ci rămân
supuse reglementărilor speciale care stau la baza înfiinţării
şi funcţionării lor.
Art.
86. - Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe
se abrogă Legea nr. 21/1924 pentru persoanele juridice
(Asociaţii şi Fundaţii), publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 27 din 6 februarie
1924, cu modificările ulterioare, precum şi orice alte
dispoziţii contrare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR
CONSTANTIN ISĂRESCU
Contrasemnează:
───────────────
p. Ministru de stat, ministrul
justiţiei,
Flavius Baias,
secretar de stat
Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remeş
Bucureşti,
30 ianuarie 2000.
Nr.
26.
Legea
nr.
246/2005
LEGE
nr.246 din 18 iulie 2005
pentru aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii
Textul
actului publicat in M.Of. nr. 656/25 iul. 2005
Parlamentul
Romaniei adopta prezenta lege.
Art. I. - Se aproba Ordonanta
Guvernului nr.26 din 30 ianuarie 2000 cu privire la asociatii si
fundatii, adoptata in temeiul art. 1 lit. S pct. 2 din Legea nr.
206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.39 din 31
ianuarie 2000, cu urmatoarele modificari si completari:
1. La
articolul 1, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art.
1. - (1) Persoanele fizice si persoanele juridice care urmaresc
desfasurarea unor activitati de interes general sau in interesul
unor colectivitati ori, dupa caz, in interesul lor personal
nepatrimonial pot constitui asociatii ori fundatii in conditiile
prezentei ordonante."
2. La articolul 2, litera c) va
avea urmatorul cuprins:
"c) urmarirea realizarii unui
interes general, local sau de grup;".
3. Articolul 4 va
avea urmatorul cuprins:
"Art. 4. - Asociatia este
subiectul de drept constituit de trei sau mai multe persoane care,
pe baza unei intelegeri, pun in comun si fara drept de restituire
contributia materiala, cunostintele sau aportul lor in munca
pentru realizarea unor activitati in interes general, al unor
colectivitati sau, dupa caz, in interesul lor personal
nepatrimonial."
4. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6. - (1) In vederea dobandirii personalitatii
juridice, membrii asociati incheie actul constitutiv si statutul
asociatiei, in forma autentica sau atestata de avocat.
(2)
Actul constitutiv cuprinde, sub sanctiunea nulitatii absolute:
a)
datele de identificare a membrilor asociati: numele sau denumirea
si, dupa caz, domiciliul sau sediul acestora;
b) exprimarea
vointei de asociere si precizarea scopului propus;
c)
denumirea asociatiei;
d) sediul asociatiei;
e) durata de
functionare a asociatiei - pe termen determinat, cu indicarea
expresa a termenului, sau, dupa caz, pe termen nedeterminat;
f)
patrimoniul initial al asociatiei; activul patrimonial, in valoare
de cel putin un salariu minim brut pe economie, la data
constituirii asociatiei, este alcatuit din aportul in natura
si/sau in bani al asociatilor. In cazul aportului in natura, forma
autentica a actului constitutiv si a statutului este obligatorie;
g) componenta nominala a celor dintai organe de conducere,
administrare si control ale asociatiei;
h) persoana sau, dupa
caz, persoanele imputernicite sa desfasoare procedura de dobandire
a personalitatii juridice;
i) semnaturile membrilor asociati.
(3) Statutul cuprinde, sub sanctiunea nulitatii absolute:
a)
elementele prevazute la alin. (2), cu exceptia celor precizate la
lit. g) si h);
b) precizarea scopului si a obiectivelor
asociatiei;
c) modul de dobandire si de pierdere a calitatii
de asociat;
d) drepturile si obligatiile asociatilor;
e)
categoriile de resurse patrimoniale ale asociatiei;
f)
atributiile organelor de conducere, administrare si control ale
asociatiei;
g) destinatia bunurilor, in cazul dizolvarii
asociatiei, cu respectarea dispozitiilor art. 60."
5.
Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7. - (1)
Oricare dintre membrii asociati, pe baza imputernicirii date in
conditiile art. 6 alin. (2) lit. h), poate formula o cerere de
inscriere a asociatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor
aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala
urmeaza sa-si aiba sediul.
(2) Cererea de inscriere va fi
insotita de urmatoarele documente:
a) actul constitutiv;
b)
statutul asociatiei;
c) actele doveditoare ale sediului si
patrimoniului initial;
d) dovada disponibilitatii denumirii
eliberata de Ministerul Justitiei sau, dupa caz, refuzul motivat
al eliberarii acesteia.
(3) Este interzisa utilizarea in
denumirea asociatiei a denumirilor specifice autoritatilor si
institutiilor publice.
(4) In cazul nerespectarii
dispozitiilor alin. (3), Ministerul Justitiei va refuza motivat
eliberarea dovezii disponibilitatii denumirii."
6. La
articolul 8, dupa alineatul (2) se introduce un alineat nou,
alineatul (21), cu urmatorul cuprins:
"(21) In cadrul
procedurii de verificare a legalitatii cererii de inscriere si a
documentelor prevazute la art. 7 alin. (2), judecatorul desemnat
de presedintele instantei verifica respectarea dispozitiilor art.
7 alin. (3) si poate dispune, prin incheiere motivata, inscrierea
asociatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor, chiar daca
exista un refuz motivat al Ministerului Justitiei de a elibera
dovada disponibilitatii denumirii, pe care il apreciaza ca
neintemeiat."
7. La articolul 8, alineatul (3) va avea
urmatorul cuprins:
"(3) Odata cu efectuarea inscrierii,
incheierea prin care s-a dispus inscrierea se comunica din oficiu,
pentru evidenta fiscala, organului financiar local in a carui raza
teritoriala se afla sediul asociatiei, cu mentionarea numarului de
inscriere in Registrul asociatiilor si fundatiilor."
8.
La articolul 9, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2)
Daca neregularitatile constatate privesc dispozitiile art. 40
alin. (2) din Constitutie, pentru termenul fixat va fi citat si
parchetul de pe langa instanta sesizata, caruia i se vor comunica,
in copie, cererea de inscriere, impreuna cu actul constitutiv si
statutul asociatiei. In acest caz punerea concluziilor de catre
procuror este obligatorie."
9. La articolul 13,
alineatele (2)-(4) vor avea urmatorul cuprins:
"(2)
Filialele sunt entitati cu personalitate juridica, putand incheia,
in nume propriu, acte juridice in conditiile stabilite de
asociatie prin actul constitutiv al filialei. Ele pot incheia acte
juridice de dispozitie, in numele si pe seama asociatiei, numai pe
baza hotararii prealabile a consiliului director al asociatiei.
(3) Filiala se constituie prin hotararea adunarii generale a
asociatiei. Personalitatea juridica se dobandeste de la data
inscrierii filialei in Registrul asociatiilor si fundatiilor.
(4)
In vederea inscrierii filialei, reprezentantul asociatiei va
depune cererea de inscriere, impreuna cu hotararea de constituire
a filialei, statutul, actul constitutiv, actele doveditoare ale
sediului si patrimoniului initial ale acesteia, la judecatoria in
a carei circumscriptie teritoriala urmeaza sa-si aiba sediul
filiala. Dispozitiile art. 6 si ale art. 9-12 sunt aplicabile in
mod corespunzator."
10. Dupa articolul 13 se introduce un
articol nou, articolul 131, cu urmatorul cuprins:
"Art.
131. - (1) Asociatia isi poate constitui sucursale, ca structuri
teritoriale fara personalitate juridica.
(2) Sucursalele se
constituie prin hotarare a adunarii generale.
(3) Sucursalele
desfasoara activitatile date in competenta lor de catre
asociatie."
11. La articolul 15, alineatul (1) va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Fundatia este
subiectul de drept infiintat de una sau mai multe persoane care,
pe baza unui act juridic intre vii ori pentru cauza de moarte,
constituie un patrimoniu afectat, in mod permanent si irevocabil,
realizarii unui scop de interes general sau, dupa caz, al unor
colectivitati."
12. La articolul 17 alineatul (2), dupa
litera c) se introduce o litera noua, litera d), cu urmatorul
cuprins:
"d) dovada disponibilitatii denumirii eliberata
de Ministerul Justitiei sau, dupa caz, refuzul motivat al
eliberarii acesteia."
13. La articolul 17, alineatul (3)
va avea urmatorul cuprins:
"(3) Dispozitiile art. 17
alin. (1) si alin. (2) lit. d), ale art. 8-12 si ale art. 14 se
aplica in mod corespunzator."
14. La articolul 18,
alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18. - (1)
Fundatia isi poate constitui filiale, ca structuri teritoriale, pe
baza hotararii consiliului director, prin care le este alocat
patrimoniul."
15. La articolul 19, alineatul (3) va avea
urmatorul cuprins:
"(3) Daca fundatia dobandeste
personalitate juridica dupa decesul fondatorului, efectele
liberalitatilor facute in favoarea fundatiei anterior constituirii
ei se vor produce de la data actului constitutiv, pentru
fundatiile infiintate prin acte intre vii, iar pentru fundatiile
infiintate prin testament, de la data mortii testatorului."
16. La articolul 23, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 23. - (1) Hotararile luate de adunarea
generala in limitele legii, ale actului constitutiv si ale
statutului sunt obligatorii chiar si pentru membrii asociati care
nu au luat parte la adunarea generala sau au votat impotriva.
(2)
Hotararile adunarii generale, contrare legii, actului constitutiv
sau dispozitiilor cuprinse in statut, pot fi atacate in justitie
de catre oricare dintre membrii asociati care nu au luat parte la
adunarea generala sau care au votat impotriva si au cerut sa se
insereze aceasta in procesulverbal de sedinta, in termen de 15
zile de la data cand au luat cunostinta despre hotarare sau de la
data cand a avut loc sedinta, dupa caz."
17. Articolul 27
va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27. - (1) Actul
constitutiv poate prevedea numirea unui cenzor sau a unei comisii
de cenzori.
(2) Daca numarul asociatilor este mai mare de 15,
numirea unui cenzor este obligatorie. Acesta poate fi o persoana
din afara asociatiei.
(3) In cazul in care asociatia nu are
obligatia numirii unui cenzor, fiecare dintre asociati care nu
este membru al consiliului director poate exercita dreptul de
control."
18. Dupa articolul 27 se introduc doua articole
noi, articolele 271 si 272, cu urmatorul cuprins:
"Art.
271. - (1) Pentru asociatiile cu mai mult de 100 de membri
inscrisi pana la data intrunirii ultimei adunari generale,
controlul financiar intern se exercita de catre o comisie de
cenzori.
(2) Comisia de cenzori este alcatuita dintr-un numar
impar de membri. Membrii consiliului director nu pot fi cenzori.
(3) Cel putin unul dintre cenzori trebuie sa fie contabil
autorizat sau expert contabil, in conditiile legii.
(4)
Regulile generale de organizare si functionare a comisiei de
cenzori se aproba de adunarea generala. Comisia de cenzori isi
poate elabora un regulament intern de functionare.
Art. 272. -
In realizarea competentei sale cenzorul sau, dupa caz, comisia de
cenzori:
a) verifica modul in care este administrat
patrimoniul asociatiei;
b) intocmeste rapoarte si le prezinta
adunarii generale;
c) poate participa la sedintele consiliului
director, fara drept de vot;
d) indeplineste orice alte
atributii prevazute in statut sau stabilite de adunarea generala."
19. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33.
- (1) Modificarea actului constitutiv sau a statutului asociatiei
se face prin inscrierea modificarii in Registrul asociatiilor si
fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie
teritoriala isi are sediul asociatia, cu aplicarea corespunzatoare
a prevederilor art. 8-12.
(2) Cererea de inscriere a
modificarii va fi insotita de hotararea adunarii generale, iar in
cazul modificarii sediului, de hotararea consiliului director.
(3) Despre schimbarea sediului se va face mentiune, daca este
cazul, atat in Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la
grefa judecatoriei vechiului sediu, cat si in cel aflat la grefa
judecatoriei noului sediu. In acest scop, o copie a incheierii
prin care s-a dispus schimbarea sediului va fi comunicata din
oficiu judecatoriei in circumscriptia careia asociatia urmeaza
sa-si aiba noul sediu."
20. Articolul 34 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 34. - Dispozitiile art. 33 se
aplica in mod corespunzator in cazul modificarii actului
constitutiv sau a statutului fundatiei."
21. Dupa
articolul 34 se introduc trei articole noi, articolele 341-343, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 341. - (1) Fuziunea se face prin
absorbtia unei asociatii de catre o alta asociatie sau prin
contopirea a doua ori mai multe asociatii pentru a alcatui o
asociatie noua.
(2) Divizarea se face prin impartirea
intregului patrimoniu al unei asociatii care isi inceteaza
existenta intre doua sau mai multe asociatii existente ori care
iau astfel fiinta.
(3) Dispozitiile alin. (1) si (2) se aplica
si in cazul fuziunii sau divizarii unei fundatii.
Art. 342. -
(1) In cazul asociatiilor, decizia de fuziune sau de divizare se
ia prin hotararea a cel putin doua treimi din numarul total al
membrilor organului de conducere.
(2) In cazul fundatiilor,
dispozitiile art. 29 alin. (5) se aplica in mod corespunzator.
Art. 343. - Dispozitiile art. 39-44 din Decretul nr.31/1954
privitor la persoanele fizice si persoanele juridice se aplica in
mod corespunzator."
22. Articolul 37 va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 37. - (1) In cazul dizolvarii
federatiilor, daca nu se prevede altfel in lege sau in statut,
bunurile ramase in urma lichidarii se transmit, in cote egale,
catre persoanele juridice constituente.
(2) Dispozitiile alin.
(1) se aplica prin asemanare si in cazul retragerii din federatie
a unei asociatii sau fundatii.
(3) Retragerea din federatie se
poate face numai in urma aprobarii de catre cenzori sau experti
independenti a unui raport cu privire la exercitiul financiar."
23. Titlul capitolului VI va avea urmatorul cuprins:
"CAPITOLUL VI
Asociatiile, fundatiile si
federatiile recunoscute ca fiind de utilitate publica"
24.
La articolul 38, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art.
38. - (1) O asociatie sau o fundatie poate fi recunoscuta de
Guvernul Romaniei ca fiind de utilitate publica daca sunt
intrunite cumulativ urmatoarele conditii:
a) activitatea
acesteia se desfasoara in interes general sau al unor
colectivitati, dupa caz;
b) functioneaza de cel putin 3 ani;
c) prezinta un raport de activitate din care sa rezulte
desfasurarea unei activitati anterioare semnificative, prin
derularea unor programe ori proiecte specifice scopului sau,
insotit de situatiile financiare anuale si de bugetele de venituri
si cheltuieli pe ultimii 3 ani anteriori datei depunerii cererii
privind recunoasterea statutului de utilitate publica;
d)
valoarea activului patrimonial pe fiecare dintre cei 3 ani
anteriori in parte este cel putin egala cu valoarea patrimoniului
initial."
25. Dupa articolul 38 se introduce un articol
nou, articolul 381, cu urmatorul cuprins:
"Art. 381. - In
sensul prezentei ordonante, prin utilitate publica se intelege
orice activitate care se desfasoara in domenii de interes public
general sau al unor colectivitati."
26. La articolul 39,
alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 39. - (1)
Recunoasterea unei asociatii sau fundatii de utilitate publica se
face prin hotarare a Guvernului. In acest scop, asociatia sau
fundatia interesata adreseaza o cerere Secretariatului General al
Guvernului, care o inainteaza, in termen de 15 zile, ministerului
sau organului de specialitate al administratiei publice centrale
in a carui sfera de competenta isi desfasoara activitatea."
27. La articolul 39, dupa alineatul (1) se introduce un
alineat nou, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
"(11)
Cererea prevazuta la alin. (1) va fi insotita, pe langa dovada
indeplinirii conditiilor prevazute la art. 38 alin. (1), de
urmatoarele documente:
a) copii de pe actul constitutiv si de
pe statutul asociatiei sau fundatiei;
b) copie de pe dovada
dobandirii personalitatii juridice;
c) dovada privind
bonitatea asociatiei sau fundatiei, emisa de banca la care are
deschis contul;
d) copie de pe dovada privind situatia
juridica a sediului asociatiei sau fundatiei;
e) numele si
adresa persoanelor fizice, respectiv denumirea si sediul
persoanelor juridice, cu care asociatia sau fundatia colaboreaza
in mod frecvent in vederea realizarii obiectului sau de activitate
pentru care aceasta solicita recunoasterea statutului de utilitate
publica."
28. La articolul 39, alineatul (3) va avea
urmatorul cuprins:
"(3) In vederea stabilirii autoritatii
prevazute la alin. (1), persoanele interesate sunt obligate sa
puna la dispozitie Secretariatului General al Guvernului toate
informatiile necesare rezolvarii cererii."
29. Articolul
40 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40. - (1) Autoritatea
administrativa competenta este obligata ca, in termen de 60 de
zile, sa examineze cererea si indeplinirea conditiilor prevazute
de lege. In cazul in care constata indeplinirea acestor conditii,
autoritatea administrativa competenta va propune Guvernului
Romaniei recunoasterea. In caz contrar aceasta va transmite
persoanelor juridice solicitante un raspuns motivat, in termen de
30 de zile de la data luarii deciziei.
(2) In cel mult 90 de
zile de la data depunerii cererii prevazute la alin. (1), precum
si a tuturor documentelor necesare luarii deciziei, Guvernul
Romaniei decide asupra propunerii de recunoastere. Daca propunerea
se respinge, solutia va fi comunicata asociatiei sau fundatiei de
catre autoritatea administrativa la care s-a inregistrat cererea
de recunoastere, in termen de 120 de zile de la data depunerii
cererii si a documentelor necesare luarii deciziei."
30.
La articolul 41, literele a), e) si f) vor avea urmatorul cuprins:
"a) dreptul de a i se atribui in folosinta gratuita
bunurile proprietate publica;
...........................................................................................
e) obligatia de a comunica autoritatii administrative
competente orice modificari ale actului constitutiv si ale
statutului, precum si rapoartele de activitate si situatiile
financiare anuale; autoritatea administrativa are obligatia sa
asigure consultarea acestor documente de catre orice persoana
interesata;
f) obligatia de a publica, in extras, in termen de
3 luni de la incheierea anului calendaristic, rapoartele de
activitate si situatiile financiare anuale in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a IV-a, precum si in Registrul national al
persoanelor juridice fara scop patrimonial. Modelul extrasului
situatiilor financiare se aproba prin ordin al ministrului
finantelor publice."
31. La articolul 41, litera b) se
abroga.
32. La articolul 42, alineatul (4) va avea urmatorul
cuprins:
"(4) Imprejurarile prevazute la alin. (2) si (3)
pot fi sesizate autoritatii administrative competente,
Ministerului Justitiei sau Guvernului de catre orice persoana
fizica sau persoana juridica interesata."
33. Articolul
43 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 43. - (1) In
evidentele contabile ale asociatiei sau fundatiei se vor
inregistra separat bunurile achizitionate sau edificate din bani
publici. In cazul dizolvarii asociatiei sau fundatiei recunoscute
ca fiind de utilitate publica, bunurile provenite din resurse
bugetare si ramase in urma lichidarii se vor repartiza, prin
hotarare a Guvernului, catre alte asociatii ori fundatii cu scop
similar sau catre institutii publice cu acelasi obiect de
activitate.
(2) In cazul dizolvarii, celelalte bunuri ramase
in patrimoniul asociatiei sau fundatiei vor fi repartizate conform
dispozitiilor art. 60."
34. Articolul 44 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 44. - Litigiile referitoare la
recunoasterea utilitatii publice a asociatiilor si fundatiilor se
solutioneaza potrivit Legii contenciosului administrativ nr.
554/2004."
35. Articolul 45 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 45. - (1) Dispozitiile prezentului capitol
referitoare la conditiile recunoasterii statutului de utilitate
publica, precum si la drepturile si obligatiile asociatiilor sau
fundatiilor recunoscute ca fiind de utilitate publica se aplica in
mod corespunzator si federatiilor.
(2) O federatie poate fi
recunoscuta de Guvernul Romaniei ca fiind de utilitate publica
daca cel putin doua treimi din numarul asociatiilor si fundatiilor
care o alcatuiesc sunt recunoscute ca fiind de utilitate publica."
36. La articolul 46 alineatul (1), litera f) va avea urmatorul
cuprins:
"f) resurse obtinute de la bugetul de stat sau
de la bugetele locale;".
37. Articolul 47 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 47. - Asociatiile, fundatiile si
federatiile pot infiinta societati comerciale. Dividendele
obtinute de asociatii, fundatii si federatii din activitatile
acestor societati comerciale, daca nu se reinvestesc in aceleasi
societati comerciale, se folosesc in mod obligatoriu pentru
realizarea scopului asociatiei, fundatiei sau federatiei."
38. Articolul 48 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 48.
- Asociatiile, fundatiile si federatiile pot desfasura orice alte
activitati economice directe daca acestea au caracter accesoriu si
sunt in stransa legatura cu scopul principal al persoanei
juridice."
39. La articolul 49, alineatul (2) va avea
urmatorul cuprins:
"(2) Autoritatile administratiei
publice locale intocmesc liste de prioritate pentru atribuirea
imobilelor prevazute la alin. (1). Listele de prioritate se
realizeaza pe baza unor proceduri de evaluare cuprinzand in mod
explicit criteriile folosite. Autoritatile au obligatia de a face
publice aceste proceduri inainte de utilizarea lor."
40.
Articolul 51 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 51. - (1)
In cadrul Camerelor Parlamentului, Administratiei Prezidentiale,
aparatului de lucru al Guvernului, institutiei Avocatul Poporului,
autoritatilor administrative autonome, ministerelor, al celorlalte
organe de specialitate ale administratiei publice centrale si
autoritatilor administratiei publice locale functioneaza structuri
pentru relatia cu mediul asociativ. Acolo unde asemenea structuri
lipsesc, ele se vor constitui.
(2) Autoritatile publice
mentionate la alin. (1) se vor consulta cu reprezentantii
asociatiilor si fundatiilor care isi desfasoara activitatea in
sfera lor de competenta, in vederea stabilirii unor programe sau
activitati comune."
41. Articolul 53 va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 53. - Litigiile nascute in legatura cu
aplicarea dispozitiilor prezentului capitol se solutioneaza in
conformitate cu Legea nr. 554/2004."
42. La articolul 55
alineatul (1), litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c)
imposibilitatea constituirii adunarii generale sau a consiliului
director in conformitate cu statutul asociatiei, daca aceasta
situatie dureaza mai mult de un an de la data la care, potrivit
statutului, adunarea generala sau, dupa caz, consiliul director
trebuia sa se constituie;".
43. La articolul 56,
alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Instanta
competenta sa hotarasca dizolvarea este judecatoria in
circumscriptia careia asociatia isi are sediul."
44.
Articolul 57 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 57. -
Asociatia se poate dizolva si prin hotararea adunarii generale. In
termen de 15 zile de la data sedintei de dizolvare, hotararea
adunarii generale se depune la judecatoria in a carei
circumscriptie teritoriala isi are sediul, pentru a fi inscrisa in
Registrul asociatiilor si fundatiilor."
45. La articolul
61, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
"(4)
Lichidatorii vor putea fi persoane fizice sau persoane juridice,
autorizate in conditiile legii."
46. La articolul 71,
alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 71. - (1)
Asociatia sau fundatia inceteaza a fiinta la data radierii din
Registrul asociatiilor si fundatiilor."
47. La articolul
74, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2)
Asociatiile si fundatiile recunoscute ca fiind de utilitate
publica sunt obligate sa comunice Ministerului Justitiei, in
extras, copii de pe rapoartele de activitate si situatiile
financiare anuale, insotite de dovada eliberata de Regia Autonoma
«Monitorul Oficial» ca s-a solicitat publicarea
acestora si in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a."
48. Titlul capitolului XI va avea urmatorul cuprins:
"CAPITOLUL XI
Dispozitii privind persoanele juridice
straine fara scoppatrimonial"
49. La articolul 79, litera
b) va avea urmatorul cuprins:
"b) va stabili forma si
continutul certificatelor de inscriere prevazute la art. 12 alin.
(1) si la art. 17 alin. (3), precum si conditiile de eliberare a
dovezii mentionate la art. 7 alin. (2) lit. d)."
Art. II.
- Asociatiile, fundatiile, uniunile, federatiile si gruparile de
persoane juridice care nu poseda certificatul prevazut la art. 12
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.26/2000 vor solicita
eliberarea acestuia in termen de un an de la intrarea in vigoare a
prezentei legi.
Art. III. - La data intrarii in vigoare a
prezentei legi se abroga Ordonanta Guvernului nr.37/2003 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.26/2000 cu
privire la asociatii si fundatii, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr.62 din 1 februarie 2003.
Aceasta
lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia
Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU
Bucuresti, 18 iulie 2005.
Nr. 246.